OLEH: Ustaz Muhammad Fahmi Rusli
1- Dalam mazhab Al-Imam Al-Syafi’e, solat hari raya boleh untuk dilakukan di rumah sama ada secara berjemaah mahupun bersendirian.
Kata Al-Imam Al-Nawawi :
أنَّ صَلَاةَ العِيدِ تُشْرَعُ لِلْمُنْفَرِدِ فِي بَيتِهِ أَوْ غَيرِهِ
Maksudnya : Sesungguhnya solat hari raya itu turut disyariatkan kepada orang yang bersendirian (untuk dilakukan) di rumahnya atau di tempat selainnya.
Rujuk Raudah Al Talibin, Al Nawawi (2/70)
2- Jika seseorang melakukan solat hari raya secara seorang diri, adakah perlu untuk dia membaca khutbah sesudah solat raya ?
Jawapannya : Tidak perlu. Jika solat hari raya berjemaah baru perlu kepada khutbah selepas solat raya.
Kata Al-Imam Al-Nawawi :
فَصَلَّاهَا المُنْفَرِدُ لَمْ يَخْطُبْ عَلَى الصَّحِيحِ
Maksudnya : Sekiranya seseorang melakukan solat hari raya secara bersendirian, maka dia tidak perlu berkhutbah mengikut pendapat yang sahih (dalam mazhab).
Rujuk Raudah Al Talibin, Al Nawawi (2/70)
3- Adapun jika solat hari raya itu dilakukan secara berjemaah di rumah, maka disunatkan untuk imam solat membaca khutbah sesudahnya.
Kata Al Imam Al Khatib Al-Syirbini :
وَيخطب بَعْدَهُمَا أَي الرَّكعَتَينِ خُطْبَتَين لجماعة لَا لِمُنْفَرِد
Maksudnya : Dan dibacakan khutbah sesudahnya - iaitu usai dua rakaat solat raya - sebanyak dua khutbah bagi yang solat raya secara berjemaah, tidak bagi yang mengerjakannya secara bersendirian.
Rujuk Al-Iqna’, Al Khatib (1/187)
[Gerakan PENA Malaysia]
Comments
Post a Comment