Membantah Hujah Anti Hadith Yang Menolak Al-Quran

OLEH: Taufiq Tuah

Jika anda fikir Anti Hadith hanya akan menolak hadith, anda mungkin telah tersilap. Mereka bukan sahaja menolak hadith, mereka juga menolak tafsir Al-Quran. Setidak-tidaknya itulah hasil perbualan saya dengan seorang anti hadith di Malaysia. Saya tak pasti lah ni anti hadith mazhab yang mana tapi ini lah dia.

Mereka menuduh terjemahan Al-Quran di dalam B.Melayu di Malaysia ini semuanya telah diolah. Alasan, kerana penterjemah Al-Quran kita bukan terjemah Al-Quran direct B.Arab ke B.Melayu, tetapi mengambil terjemahan Parsi untuk diterjemah ke B.Melayu.

Secara grafnya (konon),

Bahasa Arab > Bahasa Parsi > Bahasa Melayu

Oleh itu, mereka bertindak menterjemah sendiri. Lebih 'bodoh' apabila orang yang saya bersembang ini tak reti langsung B.Arab. Lalu bertaklid sahaja dgn guru dia menterjemahkan dan menafsirkan Al-Quran gaya sendiri.

Benarlah bahawa yang memenuhi ruangan ajaran sesat ini memang orang yang bodoh, jahil, tersisih dan sombong.

Maka tidak hairan walaupun saya berikan dalil Al-Quran tentang wajibnya mengambil hadith dan sunnah sebagai sandaran, mereka boleh tolak ayat Al-Quran itu. Mungkin sahaja kerana ada tafsiran batil yg dibawakan.

Tak cukup dengan itu, mereka menggelar ulama-ulama sebagai Taghut. Termasuk 'taghut' itu ialah Imam Bukhari Rahimahumullah. Kalau Imam Bukhari pun boleh di 'taghut' kan, nama² lain apa lah sangat.

Jadi apa sahaja tafsiran ulama tentang Al-Quran, sebut sahajalah nama Ibn Kathir ke Imam At-Tabaari ke semua akan ditolak. Malah tiap kali saya tegur dan suruh dia belajar tafsir, dia akan buat muka, senyap konon. Begitulah bodoh sombong sifat mereka.

Saya pernah berdebat dengan dia sehingga mati hujahnya. Ayat dia nak selamatkan diri ialah, "takpe yang ni nanti saya kaji lagi".

Dia ingat dia siapa nak 'kaji' Al-Quran ikut tekak sendiri? Akhirnya dia 'kaji' pun dengan internet sahaja. Alasan untuk perbuatannya ialah, "sebab Al-Quran ini ialah cara Allah komunikasi dengan kita. Jadi Allah pasti bagi jawapan".

Begitulah sikapnya yang merasakan dia insan teristimewa di sisi tuhan. Dia ingat Al-Quran diturunkan kepada dia. Lalu sesuka hati memahami Al-Quran mengikut tekak guru dia yang majhul, tak diketahui namanya.

Ramai pengikut ni, nama guru dia pun dia tak tahu. Lalu dia berkata "aku sedang mengkaji".

Bagi hadith, ditolak.

Bagi ayat Al-Quran pun ditolak. Ahli Sunnah Wal Jamaah? Bukan sebab sah-sah dia tolak Sunnah. 

Saya nak bagi juga satu dalil,

Surah An-Nahl ayat 44

بِٱلۡبَيِّنَٰتِ وَٱلزُّبُرِۗ وَأَنزَلۡنَآ إِلَيۡكَ ٱلذِّكۡرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيۡهِمۡ وَلَعَلَّهُمۡ يَتَفَكَّرُونَ

(Kami utuskan para rasul itu) membawa bukti-bukti yang nyata (yang membuktikan kebenaran mereka) dan kitab-kitab Suci (yang menjadi panduan); dan kamu pula turunkan kepadamu (wahai Muhammad) Al Quran yang memberi peringatan, supaya engkau MENERANGKAN kepada umat manusia akan apa yang telah diturunkan kepada mereka, dan supaya mereka memikirkannya.

Saya bagi lagi sekali dalil, yang saya tahu mereka akan putar belit (sebab sepanjang aku sembang dengan dia pun memang penuh putar belit). Saya tahu puak ni memang tak suka kurungan² yg dalam terjemahan ni. Sebab senangla nanti diorang nak putar belit makna Al-Quran.


AJARAN SESAT DI TELEGRAM

Akhir-akhir ini tersebar ajaran yang menolak Ijmak Ulama. Saya ketika mendengar pandangan pengikut ini, saya mengucap banyak kali. Saya tak pasti apakah ajaran ini tapi saya syak (syak dengan yakin) bahawa ini tidak lari di antara Anti Hadith atau Makrifat Sesat.
Antara pandangan mereka ialah,

    1. Menolak hadith. Kononnya ulama mencipta hadith. Kononnya hadith membuatkan kita mendewakan Muhammad.
    2.Menuduh ahli hadith seperti Imam Bukhari mencipta sanad daripada pagan Arab dan Zoroastrian.
    3.Menolak kitab tafsir, mereka belajar Al-Quran dengan terjemahan. Menuduh ulama kita mengikut pemahaman Arab Parsi dan bukan Arab Tulen.
    4.Mengatakan Allah melarang haji, umrah dan Qurban. Malah mereka juga mengatakan Mekah bukan terletak di Arab Saudi seperti hari ini.
    5.Mengatakan rasul bukan individu tetapi hanya risalahnya.
    6.Menolak syariat berpuasa.
    7.Mengatakan nama Nabi bukan Muhammad tetapi Ahmad. Nama Muhammad direka oleh ulama taghut katanya.
    8.Menolak syariat solat. Kononnya solat bukan dgn perbuatan rukuk, sujud, dll. 
    9.dan banyak lagi yang saya semakin geram ketika menyenaraikan kesesatan mereka.

Ajaran ini sedang bersebarkan melalui internet. Siap ada seorang 'Sir' berbangsa Melayu yang buat group Telegram untuk menyebarkan dakyah mereka.

Minta kita jaga keluarga kita daripada kesesatan-kesesatan ini. Antara tokoh mereka ialah Dr Kashif Khan. Maaf cakap, saya meneliti pengikut mereka dan cara mereka berhujah, kejahilan yang tidak boleh dibawa bincang.

Itulah pentingnya pemahaman aqidah. Itulah sebabnya kita jangan rasa "oke dah cukup lah ajar aqidah". Sebab aqidah ini perlu sentiasa ditekankan. Wallahi bilangan pengikut di Telegram mereka (Malaysian) SANGAT MERISAUKAN!

[Gerakan PENA Malaysia]

Dapatkan Himpunan Risalah Aqidah yang ditulis oleh Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab. Risalah-risalah beliau dihimpun sebagai sebuah kitab dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu (Malaysia).
Boleh dapatkan  KLIK DI SINI


Comments