OLEH: Abu Amru Radzi Othman
Dia berkata tentang Syaikh Sayyid Sabiq: “Dia adatah orang Majusi sekalipun mengaku sebagai umat
Muhammad"
SEKALI IMBAS
Pengasas firqah ini bernama Abdullah bin Muhammad Asy-Syaibani Al-Badri. Dia dilahirkan di kota Harowi, Habasyah (Ethiopia). Penyimpangan dan keanehannya mulai nampak ketika berguru kepada Syaikh Syarif di daerah Jummah. Di tempat inilah dia di bai’at ala Thariqah Tijaniyah. Kemudian dia di bai’at lagi menurut Thariqah Rifa’iyyah setelah berguru kepada Mufti As-Siraj.Dia berhijrah ke Lebanon, Syria dari negaranya, Habasyah pada tahun 1969M, atau pada tahun 1950M –menurut para pengikutnya-.
Di sana, ia dikenal sebagai Syaikhul Fitnah atau Syaikhul Fattaan. Yang ertinya penebar fitnah. Ini disebabkan ia melakukan kerjasama dengan penguasa zalim yang bernama Nizham Hilasiilasi, untuk menangkap para da’i dan syeikh yang ada di Syria. Kerananya banyak para da’i dan masyayikh yang terpaksa melarikan diri ke Mesir atau ke Saudi Arabia.
Sementara keberadaannya di Lebanon, dia banyak menebarkan permusuhan, kebencian dan fitnah di antara kaum Muslimin. Dia menyebarkan aqidah yang rosak, dipenuhi dengan kesyirikan. Juga mengajarkan pemikiran Jahmiyah dalam mentakwilkan sifat-sifat Allah. Selain itu, menyemaikan ajaran Murji’ah, Jabariyah, Shufiyah, Bathiniyah, Rafidah,
mencela para sahabat, menuduh Aisyah R.A berbuat maksiat, dan berbagai fatwa-fatwa lain yang menyimpang.Pada akhirnya, ajaran-ajaran itu banyak melahirkan orang-orang yang ta’ashub (fanatik buta). Sehingga mereka tidak melihat seseorang sebagai muslim, jika orang tersebut belum mengikhlaskan diri dan tunduk kepda aqidah guru dan kelompok mereka.Mereka bersungguh menyebarkan ajarannya. Yaitu dengan cara mengetuk pintu setiap rumah penduduk, mendesak orang-orang untuk mempelajari aqidah mereka yang sesat tersebut. Bahkan juga dengan membagikan buku-buku guru-guru mereka secara percuma.
Penyebaran firqah ini sangat luas, menyebar dan berkembang di daerah Lebanon, Eropah, Amerika, Kanada, Australia, Sweden dan Denmak. Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baaz mengingatkan kita dengan perkataan beliau rahimahullah, bahwa Al-Ahbash merupakan kelompok sesat, dengan pemimpinnya yang bernama Abdullah Al-Habasyi, yang terkenal dengan penyempangan dan kesesatannya. Wajib bagi kita untuk memutuskan diri dan mengingkari aqidah mereka yang batil, serta memperingatkan orang-orang darinya, untuk tidak mendengar dan tidak menerima apa yang mereka katakan.
PEMIKIRAN DAN AQIDAH FIRQOH AL-AHBASY
[1]. Mereka mengaku berada di atas madzhab Imam Syafie, baik dalam masalah aqidah ataupun fiqh. Tetapi pada kenyataannya, mereka sangat jauh dengan pengakuan yang mereka katakan. Bahkan mereka berani mentakwilkan sifat-sifat Allah dengan tanpa kaidah yang benar menurut syar’i. Mereka menatkwilkan istiwa Allah dengan istiilaa sebagaimana takwil yang telah dilakukan oleh orang-orang Mu’tazilah dan Jahmiyah.
[2]. Mereka mengatakan, bahwa lafazh Al-Qur’an adalah dari Jibril, bukan dari Allah. Anggapan yang sembrono ini tercantum dalam kitab mereka yang berjudul ‘Izharul Aqidah As-Suniyah, halaman 591.
[3]. Dalam masalah iman, mereka mengatakan bahwa iman seseorang selamanya akan sempurna dan tidak akan pernah rosak, walaupun orang tersebut tidak pernah menegakkan rukun-rukun Islam yang ada. Pendapat seperti ini termasuk dari aqidah Murji’ah Jahmiyah.
[4]. Dalam bab Tauhid, mereka seperti Jabriyah yang meyakini bahwa Allah lah yang telah mendorong orang kafir melaksanakan kekafirannya. Seorang hamba tidak mempunyai kuasa atau kemampuan untuk menolaknya. Pendapat seperti ini, jelas sangat keliru, karena menurut pandangan Ahlus sunnah wal Jama’ah, setiap manusia mempunyai kehendak untuk memilih jalan kebenaran dan kesesatan, sebagaimana manusia juga bisa memilih yang baik untuk kehidupan dunia mereka
.[5]. Mereka menganjurkan kepada manusia untuk beribadah ke kuburan, meminta pertolongan dan hajatnya kepada orang-orang yang telah meninggal. Bahkan firqah Al-Ahbasy ini berkeyakinan, bahwa orang yang telah meninggal akan keluar dari kuburan untuk menolong manusia, kemudian akan kembali lagi setelahnya. Disamping itu, firqah sesat ini juga membolehkan manusia untuk meminta perlindungan kepada selain Allah dan meminta barakah kepada batu.
[6]. Kelompok ini banyak merajihkan hadits palsu untuk menguatkan madzhab mereka dan sebaliknya, mereka melemahkan hadis shahih yang bertentangan dengan ajaran mereka.
[7]. Mereka banyak mencela para sahabat Nabi S.a.w, seperti Muawiyah, Aisyah, Khalid bin Walid. Menurut anggapan kelompok ini, orang-orang yang ikut bersama Mu’awiyah untuk melawan Ali, maka mereka meninggal dalam keadaan Jahiliyyah.
[8]. Mereka juga mengkafirkan banyak para ulama. Misalnya : Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah, Ibnu Qayyim. Ibnu Kathir, Imam Adz-Dzahabi, Muhammad bin Abdul Wahhab, Syaikh Nashiruddin Al-Albani, dan sebagainya.
[9]. Mereka juga banyak mengeluarkan fatwa-fatwa yang menyempang. Sebagai contoh : melihat, berikhtilat, dan berjabat tangan dengan wanita yang bukan mahram adalah halal, wanita yang berhias dan tabarruj boleh keluar rumah walaupun tidak dizinkan oleh suaminya.Dan masih banyak lagi kesesatan dan penyimpangan mereka yang harus diwaspadai
SUMBER PEMIKIRAN DAN AQIDAH FIRQAH AL-AHBASY
[1]. Dalam masalah sifat-sifat Allah, firqah ni menganut mazhab Al jahmiyah.
[2]. Dalam masalah iman, mereka menganut pemikiran Murji’ah dan Jahmiyah
[3]. Dalam beribadah, mereka menggunakan nama-nama thariqah yang ada ada dalam Islam, semisal thariqah Ar-rifa’iyah dan Naqsabandi tetapi menyelewngkannya.
[4]. Mereka juga memiliki aqidah Ja’fariyah Al-Bathiniyah.
[5]. Pemikiran mereka juga diambil dari berbagai sumber dan macam aliran lain, yang bertujuan untuk menipu dan mengoyak persatuan umat Islam, baik dari sisi aqidah dan manhaj yang benar, yaitu menhajnya para Salafush Shalih, manhaj Rasulullah dan para sahabatnya.
PERKATAAN ULAMA TERHADAP AHBASH
Fatwa Sheikh Abu Muhammad Al-Maqdisi:Bahawasanya Ahbash lebih Teruk Dari Khawarij Malah Mereka Sesat.
Begitu juga fatwa al-Syeikh Abu Qatadah Umar bin Mahmud Abu 'Umar Jawapan kepada soalan dari umat Islam di Australia
Begitu juga fatwa Mufti Mesir Dr. Ali Jumaah tentang kesesatan Ahbash.
Begitu juga, ketika Syeikh Wahbah Zuhaili datang ke Malaysia,rakan seguru saya sempat menanyakan tentang Ahbash kepada syeikh.
Fatwa Dr. Munir Jumah Tentang Ahbash: Anggota Kesatuan Antarabangsa Ulama Islam:
Maksudnya: “Sesungguhnya al-Ahbash, hakikatnya adalah satu kumpulan sesat, beberapa pembesar ulama islam telah menfatwakan kesesatannya, diketuai oleh Fadhilah al-’Allamah Dr. Yusuf al-Qaradhawi yang pernah melakukan dailog dan perbincangan bersama mereka yang ditulis di dalam bukunya Fatawa al-Mu’asirah, silalah rujuk fatwa tersebut. Barangkali unsur utama kesesatan mereka disebabkan mereka mengkafirkan kebanyakan ulama umat Islam seperti Ibn Taimiyyah, Ibn al-Qayyim, al-Albani, Ibn Baz, Ibn al-’Uthaimin, al-Qaradhawi, al-Buthi dan ulama yang lain lagi. Perbezaan pendapat tidak sepatutnya membawa kepada perbuatan menghukum kafir sama-sekali, melainkan perkara ini dilakukan oleh ahli kesesatan. Selain itu ada banyak lagi perkara-perkara lain (yang menyebabkan kesesatan Ahbash) antaranya: Penakwilan yang rosak yang tidak dipersetujui oleh ulama islam lainnya dan lain-lain sebab lagi…” (sumber: islam-online.net)
Dr Yusuf al-Qaradawi dalam fatawanya: “Semenjak beberapa tahun yang lalu aku ada mendengar tentang satu jamaah yang zahir di Lebanon, ia menimbulkan masalah kepada umat Islam di sana dengan pandapat-pendapat yang pelik, menyeleweng dan pandangan-pandangan yang merbahaya dalam persoalan aqidah, fekah dan akhlak…dan yang lebih dahsyat bahayanya apabila mereka mengkafirkan setiap orang yang berbeza dengan mereka dalam kalangan umat Islam hari ini atau yang terdahulu. Mereka mengkafirkan Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah, anak muridnya al-Imam Ibn al-Qayyim, dan sesiapa yang mengikut dua orang tokoh ini seperti tokoh tajdid tauhid di al-Jazirah al-Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab. Demikian juga mereka mengkafirkan ramai dari ulama semasa seperti al-’Allamah al-Syeikh ‘Abdul ‘Aziz bin Baz, Pemikir Islam Syed Qutb, dan selainnya… Golongan Ahbash yang pelampau dan menyeleweng ini mendakwa mereka adalah dari mazhab al-Imam Abu al-Hasan al-’Asy’ariy segi aqidah, mazhab al-Imam al-Syafi’i segi Fekah, dan mengikut Tarikat al-Rifa’iyyah dalam berakhlak. Akan tetapi hakikatnya mereka amat jauh dari manhaj kesemua para imam itu samada dalam pemikiran, adab dan akhlak.. Kumpulan ini yang mulanya timbul di Lebanon, dinamakan sebagai al-Ahbash, kerana tuan milik dakwah dan pemegang bendera mereka adalah seorang lelaki dari Habashah (Ethopia) berasal dari Harara, dia mendakwa dakwahnya ini adalah dakwah yang baharu, yang hasrat utamanya ialah memecah belahkan kesatuan umat Islam, mengucar-kacirkan mereka dan menyalakan api fitnah antara barisan umat Islam dan menghalang setiap usaha untuk membantu perkembangan agama ini. (Dr Yusuf al-Qaradawi, Fatawa Muasarah 3/685-686, Dar al-Qalam).
Syeikh Ramadhan Al Buti juga memperingatkan umat dari kesesatan mereka.
Fatawa Sheikh Wahbah Zuhaili seperti di dalam video: https://www.youtube.com/watch?v=pmeyDnccQAg
PERKAITAN ANTARA DR HASAN AS SAQAF DENGAM ABDULLAH AL HARARI
Kelompok Saqafiyah di Jordan dan diseluruh duinia mendapat dokongan dan semangat dari Mazhab Ahbash. Malah keakraban Abdullah al Harari dengan Abdullah Al Ghumari sudak dimaklumi.Abdullah Al Ghumari adalah teman baik kepada Dr Hassan As Saqaf.
Lalu dalam kitab-kitan Saqafiyah, bisa ditemui kata-kata pujian kepada Abdullah Al Harari. Begitu Abdullah al Harari tidak pernah menyesatkan Dr Hasan As Saqaf, malah tidak pernah mengkafirkannya. Sebaliknya dia memuji kedua syeikh tersebut.
Jangan jauh-jauh, cukuplah kiranya kita melayari laman web murid Dr Hasan As Saqaf dan murid Abdullah Al Harari di malaysia; mereka berdua saling puji memuji dan menukil kalam guru masing-masing.
___________________________
~
Abu Amru Radzi Othman
~
Lajnah Makalah Agama
Telegram: https://t.me/gerakanpenamy
Instagram: https://www.instagram.com/gerakanpenamy
_____________________________
Makasih atas pencerahan.
ReplyDelete