Sifat-Sifat Bumi Di Dalam Al-Quran

OLEH: Ustaz Mohd Safwan Mohd Rusydi

Ada banyak dalil-dalil menerusi ayat Al-Quran tentang bumi yang kita diami ini bersifat tenang, diam dan tidak bergerak.
Antaranya yang dapat saya bawakan kali ini adalah:

(1) Tidak Berganjak (An-Tazula)

Allah SWT berfirman:

إِنَّ ٱللَّهَ یُمۡسِكُ ٱلسَّمَـٰوَ ٰ⁠تِ وَٱلۡأَرۡضَ أَن تَزُولَاۚ
"Sesungguhnya Allah menahan dan memelihara langit dan bumi supaya tidak berganjak..."
 [Surah Fatir 41]

(2) Berdiri (Qiam)

Firman Allah SWT:

وَمِنۡ ءَایَـٰتِهِۦۤ أَن تَقُومَ ٱلسَّمَاۤءُ وَٱلۡأَرۡضُ بِأَمۡرِهِۦۚ ثُمَّ إِذَا دَعَاكُمۡ دَعۡوَةࣰ مِّنَ ٱلۡأَرۡضِ إِذَاۤ أَنتُمۡ تَخۡرُجُونَ
"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan keluasan ilmuNya dan kekuasaanNya, ialah terdirinya langit dan bumi..."
 [Surah Ar-Rum 25]

Imam Al-Baghawi r.h berkata: "Ibnu Mas'ud berkata: Bumi dan langit berdiri dengan perintah Allah tanpa ada tiang." (Tafsir Baghawi)

Ibnu Kathir berkata: "Sama dengan firman Allah yg lain:

وَیُمۡسِكُ ٱلسَّمَاۤءَ أَن تَقَعَ عَلَى ٱلۡأَرۡضِ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦۤۚ
"Dan Ia pula menahan langit daripada runtuh menimpa bumi, kecuali dengan izinNya..."
 [Surah Al-Hajj 65]." (Tafsir Ibn Kathir)

Ibnu Manzur berkata: "(Berdiri/قيام) adalah وقوف (tegak) dan الثبات (tetap)." (Lisanul Arab)

(3) Tetap (Qarar)

Firman Allah:

أَمَّن جَعَلَ ٱلۡأَرۡضَ قَرَارࣰا...
"Atau siapakah yang telah menjadikan bumi tempat penetapan..."
 [Surah An-Naml 61]

Imam Ibnu Kathir rahimahullah berkata: "Yang menjadikan bumi tetap dan diam, tidak bergoncang, serta tidak bergerak dengan makhluk yang ada di atasnya, lalu jatuh bersama mereka, akan tetapi kerana rahmat dan kurniaanNya, Allah menjadikannya terhampar dan terbentang, tidak bergoyang, tidak bergoncang dan tidak bergerak sebagaimana firman Allah SWT:

ٱللَّهُ ٱلَّذِی جَعَلَ لَكُمُ ٱلۡأَرۡضَ قَرَارࣰا وَٱلسَّمَاۤءَ بِنَاۤءࣰ
"Allah yang menjadikan bumi sebagai tempat penetapan untuk kamu, dan langit sebagai bumbung yang kukuh binaannya..."
 [Surah Ghafir 64]." (Tafsir Ibn Kathir)

Imam Al-Baghawi r.h berkata: "Tetap, tidak bergoyang bersama penduduknya, aku katakan: القرار ertinya menurut bahasa arab adalah diam dan tetap. Dalam Al-Qamus serta syarahnya disebutkan: iaitu tetap dan diam. قر ertinya di tempat, يقر - قرارا - قرورا - قرا - تقره ertinya ia tetap dan diam." (Tafsir Baghawi)

(4) Gunung-Ganang Menetapkan Bumi Supaya Tidak Bergerak (Rowasiya An-Tamid)

Allah SWT berfirman:

وَأَلۡقَىٰ فِی ٱلۡأَرۡضِ رَوَ ٰ⁠سِیَ أَن تَمِیدَ بِكُمۡ
"Dan Ia mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapnya supaya ia tidak menghayun-hayunkan kamu..."
[Surah An-Nahl 15]

Imam Ibnu Kathir rahimahullah berkata: "Allah menceritakan tentang bumi dan gunung-ganang yang tinggi dan kuat yang diletakkan di atas bumi supaya ia tetap dan tidak bergoncang dan supaya makhluk yang hidup di atasnya tidak bergoncang..." (Tafsir Ibn Kathir)

Diriwayatkan bahawa Nabi ﷺ bersabda:

لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ الْأَرْضَ جَعَلَتْ تَمِيدُ فَخَلَقَ الْجِبَالَ فَأَلْقَاهَا عَلَيْهَا فَاسْتَقَرَّتْ
"Ketika Allah telah menciptakan bumi, bumi bergoncang, maka Allah menciptakan gunung-gunung yang dipancangkan di atasnya hingga menjadi kukuh... 
(HR. Ahmad, no: 11805 dan At-Tirmizi, no: 3191)

Sifat bumi yang terakhir yang saya bawakan adalah "Gunung-ganang diciptakan untuk meneguhkan bumi" iaitu berdasarkan firman Allah:

وَأَلۡقَىٰ فِی ٱلۡأَرۡضِ رَوَ ٰ⁠سِیَ أَن تَمِیدَ بِكُمۡ
“Dan Ia mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapnya supaya ia tidak menghayun-hayunkan kamu...”
[Surah An-Nahl 15]

Ayat lain serupa penjelasannya dengan ayat di atas sangatlah banyak sekali, antaranya:

Firman Allah:

وَجَعَلَ لَهَا رَوَ ٰ⁠سِیَ
“...Dan telah menjadikan untuknya gunung-ganang yang menetapnya...” 
[Surah An-Naml 61]

Firman Allah:

خَلَقَ ٱلسَّمَـٰوَ ٰ⁠تِ بِغَیۡرِ عَمَدࣲ تَرَوۡنَهَاۖ وَأَلۡقَىٰ فِی ٱلۡأَرۡضِ رَوَ ٰ⁠سِیَ أَن تَمِیدَ بِكُمۡ
“Ia menciptakan langit dengan tidak bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya; dan Ia mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapnya supaya bumi itu tidak menghayun-hayunkan kamu...” 
[Surah Luqman 10]

Firman Allah:

وَجَعَلَ فِیهَا رَوَ ٰ⁠سِیَ مِن فَوۡقِهَا وَبَـٰرَكَ فِیهَا
“Dan Ia menjadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya (tersergam tinggi) di atasnya, serta Ia melimpahkan berkat padanya...” 
[Surah Fussilat 10]

Berkata Imam Ibnu Kathir r.h tentang “melimpahkan berkat padanya” ertinya:

أَيْ: جَعَلَهَا مُبَارَكَةً قَابِلَةً لِلْخَيْرِ وَالْبَذْرِ وَالْغِرَاسِ
“Yakni menjadikannya penuh dengan keberkatan iaitu dapat menerima kebaikan, benih-benih tanaman dan dapat bercucuk-tanam.” 
(Tafsir Ibnu Kathir)

Firman Allah:

وَجَعَلۡنَا فِی ٱلۡأَرۡضِ رَوَ ٰ⁠سِیَ أَن تَمِیدَ بِهِمۡ
“Dan Kami telah menjadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka...” 
[Surah Al-Anbiya' 31]

Imam Al-Qurtubi r.h berkata mengenai firman Allah di atas:

أَيْ لِئَلَّا تَمِيدَ بِهِمْ، وَلَا تَتَحَرَّكَ لِيَتِمَّ الْقَرَارُ عَلَيْهَا، قَالَهُ الْكُوفِيُّونَ. وَقَالَ الْبَصْرِيُّونَ: الْمَعْنَى كَرَاهِيَةَ أَنْ تَمِيدَ. وَالْمَيْدُ التَّحَرُّكُ وَالدَّوَرَانُ. يُقَالُ: مَادَ رَأْسُهُ، أَيْ دَارَ.
“Yakni agar ia tidak menggegarkan mereka, iaitu agar ia tidak bergoyang dan bergerak bersama kamu, supaya kehidupan dapat tetap di atasnya sebagaimana dikatakan oleh orang-orang Kufah. Dan orang-orang Basrah pula berkata: Maknanya adalah mereka tidak suka ia bergegar. Al-Maidu ertinya bergerak dan berputar. Dikatakan: Maada Ra'suhu (kepalanya berputar) iaitu berputar.” 
(Tafsir Al-Qurtubi)

Terdapat lagi perkataan "Rowasi" (gunung-ganang) pada ayat lain, namun terdapat penggabungan dengan perkataan "Madda" (bentang/hamparkan) ini saya akan masukkan dalam sifat yang kelima berikut ini.

(5) Bumi dibentangkan (Maddal-Ardha):

Firman Allah SWT:

وَهُوَ ٱلَّذِی مَدَّ ٱلۡأَرۡضَ وَجَعَلَ فِیهَا رَوَ ٰ⁠سِیَ وَأَنۡهَـٰرࣰاۖ
“Dan Dia lah yang menjadikan bumi terbentang luas, dan menjadikan padanya gunung-ganang (terdiri kukuh) serta sungai-sungai (yang mengalir)...” 
[Surah Ar-Ra'd 3]

Imam Ibnu Kathir r.h menjelaskan makna “menjadikan bumi terbentang luas” dalam tafsirnya:

أَيْ: جَعَلَهَا مُتَّسِعَةً مُمْتَدَّةً فِي الطُّولِ وَالْعَرْضِ، وَأَرْسَاهَا بِجِبَالٍ رَاسِيَاتٍ شَامِخَاتٍ
“Yakni menjadikannya luas terbentang secara memanjang dan melebar, lalu Allah pancangkan gunung-gunung yang kukuh dan tinggi-tinggi untuk memantapkannya...” 
(Tafsir Ibnu Kathir)

Imam Al-Qurtubi r.h berkata:

أَيْ جِبَالًا ثَوَابِتَ، وَاحِدُهَا رَاسِيَةٌ، لِأَنَّ الْأَرْضَ تَرْسُو بِهَا، أَيْ تَثْبُتُ، وَالْإِرْسَاءُ الثُّبُوتُ
“Yakni gunung-ganang yang tetap kukuh, bentuk tunggalnya adalah "Rasiyah" kerana dengan rasiyah (gunung) itu, bumi menjadi kukuh. Perkataan "Al-Irsaa" bermaksud Ath-Thubut (tetap kukuh).”

(6) Bumi dibentangkan (Madadnaaha):

Seterusnya firman Allah SWT:

وَٱلۡأَرۡضَ مَدَدۡنَـٰهَا وَأَلۡقَیۡنَا فِیهَا رَوَ ٰ⁠سِیَ وَأَنۢبَتۡنَا فِیهَا مِن كُلِّ شَیۡءࣲ مَّوۡزُونࣲ
“Dan bumi ini Kami bentangkan, dan Kami letakkan padanya gunung-ganang yang kukuh terdiri, serta Kami tumbuhkan padanya tiap-tiap sesuatu yang tertentu timbangannya.”
 [Surah Al-Hijr 19]

Imam Ibnu Kathir r.h berkata:

ثُمَّ ذَكَرَ، تَعَالَى، خَلْقَهُ الْأَرْضَ، وَمَدَّهُ إِيَّاهَا وَتَوْسِيعَهَا وَبَسْطَهَا، وَمَا جَعَلَ فِيهَا مِنَ الْجِبَالِ الرَّوَاسِي، وَالْأَوْدِيَةِ وَالْأَرَاضِي وَالرِّمَالِ، وَمَا أَنْبَتَ فِيهَا مِنَ الزُّرُوعِ وَالثِّمَارِ الْمُتَنَاسِبَةِ.
“Kemudian Allah SWT menyebutkan penciptaanNya terhadap bumi, dan bumi itu dipanjangkan, diluaskan serta dihamparkanNya. Dia menjadikan padanya gunung-gunung yang menjulang tinggi, lembah-lembah, dataran-dataran rendah, dan padang-padang sahara, Dia juga menumbuhkan tanam-tanaman dan berbagai macam buah yang beraneka ragam.”
(Tafsir Ibnu Kathir)

Imam Al-Baghawi r.h berkata mengenai ayat "Kami bentangkannya" ertinya:

بَسَطْنَاهَا عَلَى وَجْهِ الْمَاءِ
“Kami (Allah) telah menghamparkan bumi di atas permukaan air.”
(Tafsir Al-Baghawi)

Perkataan "Madadnaaha" juga terdapat dalam ayat lain, iaitu firman Allah:

وَٱلۡأَرۡضَ مَدَدۡنَـٰهَا وَأَلۡقَیۡنَا فِیهَا رَوَ ٰ⁠سِیَ وَأَنۢبَتۡنَا فِیهَا مِن كُلِّ زَوۡجِۭ بَهِیجࣲ
“Dan juga (keadaan) bumi ini, (bagaimana) Kami bentangkan dia sebagai hamparan, dan Kami letakkan padanya gunung-ganang yang terdiri kukuh, serta Kami tumbuhkan padanya pelbagai jenis tanaman yang indah subur?”
 [Surah Qaf 7]

Imam Ibnu Kathir r.h berkata:

أَيْ: وَسِعْنَاهَا وَفَرَشْنَاهَا، ﴿وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ﴾ وَهِيَ: الْجِبَالُ؛ لِئَلَّا تَمِيدَ بِأَهْلِهَا وَتَضْطَرِبَ؛ فَإِنَّهَا مُقَرة عَلَى تَيَّارِ الْمَاءِ الْمُحِيطِ بِهَا مِنْ جَمِيعِ جَوَانِبِهَا
“Yakni: Kami meluaskannya dan menghamparkannya, firman Allah: "Dan Kami letakkan padanya Rowasi" iaitu Al-Jibal (Gunung-ganang) bertujuan agar penduduknya tidak bergoncang; oleh kerana itulah bumi itu tetap berada di atas permukaan air yang mengelilinginya dari segala penjurunya.” (Tafsir Ibnu Kathir)


___________________________
~Ustaz Mohd Safwan Mohd Rusydi~
Pendakwah Bebas
_____________________________

Comments