OLEH : Ustaz Muhammad Fahmi Rusli
Sejak petang tadi, hujan lebat membasahi bumi Kuala Lumpur dan kawasan sekitarnya. Bahkan hingga ke saat ini, hujan masih turun di Putrajaya dan Cyberjaya.
Kita tidaklah menjazamkan bahawa hujan yang turun ini sebagai menangisi pemergian negarawan YABhg. Tun Abdullah Ahmad Badawi رحمه الله. Cuma di bawah ini ada sedikit coretan dan penulisan dari saya, berkenaan langit dan bumi menangisi pemergian orang beriman - dan mudah-mudahan Allahyarham Pak Lah termasuk dalam kalangan mereka -
Sekiranya orang beriman meninggal dunia, langit dan bumi akan menangisi pemergiannya. Inilah yang ditafsirkan oleh sebahagian ulama terhadap firman Allah SWT :
فَما بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّماءُ وَالْأَرْضُ
Terjemahan : Maka langit dan bumi tidak menangisi (kematian) mereka (orang-orang kafir).
Surah Al-Dukhān (29)
Rasulullah SAW bersabda :
مَا مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَلَهُ فِي السَّمَاءِ بَابَانِ بَابٌ يَنْزِلُ مِنْهُ رِزْقُهُ وَبَابٌ يَدْخُلُ مِنْهُ كَلَامُهُ وَعَمَلُهُ فَإِذَا مَاتَ فَقَدَاهُ فَبَكَيَا عَلَيْهِ- ثُمَّ تَلَا-«فَما بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّماءُ وَالْأَرْضُ». يَعْنِي أَنَّهُمْ لَمْ يَعْمَلُوا عَلَى الْأَرْضِ عَمَلًا صَالِحًا تَبْكِي عَلَيْهِمْ لِأَجْلِهِ، وَلَا صَعَدَ لَهُمْ إِلَى السَّمَاءِ عَمَلٌ صَالِحٌ فَتَبْكِي فَقْدَ ذَلِكَ.
Terjemahan : Tidak ada orang yang beriman melainkan dia mempunyai dua pintu di langit. Satu pintu yang mana rezekinya turun darinya manakala satu pintu lagi yang mana ucapan dan amalannya masuk darinya. Apabila dia meninggal dunia, kedua-dua pintu tersebut kehilangannya lalu menangisi pemergiannya. Kemudian baginda pun membaca firman Allah SWT :
فَما بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّماءُ وَالْأَرْضُ
Iaitu, mereka tidak beramal di atas muka bumi ini dengan amalan soleh yang bumi menangisi pemergian mereka disebabkannya. Demikian tiada amalan soleh mereka yang naik ke langit untuk langit menangisi kehilangan hal tersebut.
Riwayat Al-Tirmizi (3255)
Mujāhid رحمه الله berkata :
إِنَّ السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ يَبْكِيَانِ عَلَى الْمُؤْمِنِ أَرْبَعِينَ صَبَاحًا
Terjemahan : Sesungguhnya langit dan bumi menangis ke atas (kematian) orang yang beriman selama 40 hari.
Abū Yahyā berkata : Aku berasa pelik dengan kenyataan beliau. Lalu Mujāhid membalas dengan katanya :
أَتَعْجَبُ وَمَا لِلْأَرْضِ لَا تَبْكِي عَلَى عَبْدٍ يَعْمُرُهَا بِالرُّكُوعِ وَالسُّجُودِ وَمَا لِلسَّمَاءِ لَا تَبْكِي عَلَى عَبْدٍ كَانَ لِتَسْبِيحِهِ وَتَكْبِيرِهِ فِيهَا دَوِيٌّ كَدَوِيِّ النَّحْل!.
Terjemahan “Apakah kamu berasa pelik ? Kenapa pula bumi tidak menangis atas pemergian seorang hamba yang telah memakmurkannya dengan rukuk dan sujud ? Tidak patutkah langit menangis atas pemergian seorang hamba yang mana tasbih dan takbirnya padanya seperti bunyian lebah ?”.
Ini juga merupakan pendapat yang dipegang oleh ‘Ali bin Abi Tālib رضي الله عنه dan Ibn ‘Abbās Radiallahu ‘anhuma. Mereka berdua berkata :
إِنَّهُ يَبْكِي عَلَيْهِ مُصَلَّاهُ مِنَ الْأَرْضِ وَمَصْعَدُ عَمَلِهِ مِنَ السَّمَاءِ
Terjemahan : Sesungguhnya tempat solatnya di atas bumi dan laluan naik amalannya ke langit menangisi kematiannya.
Rujuk Al-Jāmi’ li Ahkām Al-Qurān, Al-Qurtubi (16/140)
Kata ‘Atā Al-Khurasāni رحمه الله :
مَا مِنْ عَبْدٍ يَسْجُدُ لِلَّهِ سَجْدَةً فِي بُقْعَةٍ مِنْ بِقَاعِ الْأَرْضِ إِلَّا شَهِدَتْ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَبَكَتْ عَلَيْهِ يَوْمَ يَمُوتُ
Terjemahan : Tidak ada seorang hamba yang bersujud kepada Allah dengan satu sujud di sebuah tempat dari tanah-tanah bumi, melainkan tempat tersebut akan menjadi saksi buat dirinya pada hari kiamat kelak, dan ia menangis ke atasnya pada hari kematiannya.
Rujuk Al-Jāmi’ li Ahkām Al-Qurān, Al-Qurtubi (16/141)

Comments
Post a Comment