Pendakwah Wanita Di Kaca TV?

OLEH: Ustaz Muhammad Izzat Al-Kutawi

Di negara Arab ramai wanita yang dua tiga kali ganda lebih berilmu daripada pendakwah wanita di Malaysia, namun mereka tidak pernah menonjolkan diri kepada lelaki - tidak berswafoto di FB mahupun muncul di kaca TV.

Antaranya ialah Dr. Amirah al-Sa'idi, penulis tesis sarjana yang mengkaji perbezaan pendapat antara ulama-ulama usul fiqh dengan ahli hadis tentang isu-isu berkaitan hadis. Saya pernah menonton rancangan TV tentang wanita dan beliau sekadar dihubungi melalui telefon untuk memberi ulasan, tanpa hadir di studio.

Kedua, Maryam al-Hakami, penulis tesis sarjana bertajuk Ahkam al-Duff fi al-Fiqh al-Islami. Tesis ini sangat baik kerana membahaskan hukum-hakam berkaitan kompang dari segenap sudut termasuklah hukum belajar bermain kompang dan hukum menggunakan kompang untuk tujuan perubatan. Tesis yang kemudiannya diterbitkan ini menjadi rujukan penting dalam penyediaan "Seruling Syaitan".

Ketiga, Dr. Ummu Tamim. Beliau dikatakan sangat alim dan mendapat pujian serta pengiktiran oleh Syeikh Abu Ishaq al-Huwayni dan Syeikh Mustafa al-'Adawi. Beliau mengarang banyak kitab dan yang paling terkenal ialah al-Fiqh al-Muyassar setebal 6 jilid. Ribuan Muslimat dikatakan pernah menuntut ilmu daripadanya.

Ya, ribuan murid dan lebih 10 jilid kitab ilmiah tanpa perlu meletakkan gambar selfie di laman sesawang sendiri.





___________________________
~ Ustaz Muhammad Izzat Al-Kutawi ~
Unit Asatizah
_____________________________

Comments