Penyimpangan Di Dalam Tasawwuf

 OLEH: Ustaz Abid Annuriyy


1. Dalam tasawwuf ada kepercayaan bahawa, zikir orang-orang awam adalah Laa ilaha illallah, sedangkan zikir orang-orang khusus dan paling khusus adalah "Allah Allah Allah”, "huwa huwa huwa (dibaca: huu huu huu)”, dan "aah aah aah” sahaja. 

Walhal Rasulullah bersabda, “Sebaik-baik zikir adalah Laa ilaha illallah.” 

(HR al-Tirmidhi, dari Jabir bin 'Abdillah, dihasankan oleh al-Albani dalam Sahih al-Jami’, no. 1104).

Shaykhul Islam berkata, “Barangsiapa menganggap bahawa Laa ilaha illallah adalah zikir orang awam, sedangkan zikir orang-orang khusus dan paling khusus adalah "Huwa", maka ia seorang yang sesat dan menyesatkan.” 

(Ibn Taymiyyah, Risalah al-’Ubudiyyah, hal. 117-118, dinukil dari Haqiqatut Tasawuf, hal. 13).


2. Dalam tasawwuf musyrikin, terdapat pembahagian ilmu kepada syariat dan hakikat. 

Apabila seseorang telah sampai pada tingkatan hakikat bermakna ia telah mencapai martabat keyakinan yang tinggi kepada Allah. Menurut keyakinan Sufi, gugur baginya segala kewajiban dan larangan dalam agama ini. Mereka berdalil dengan firman Allah dalam al-Qur’an Surat al-Hijr ayat 99 yang mana mereka terjemahkan dengan: “Dan beribadahlah kepada Rabbmu hingga datang kepadamu keyakinan.”

 Shaykhul Islam Ibnu Taimiyyah berkata,

“Tidak diragukan lagi oleh ahlul ilmi dan iman, bahawa perkataan tersebut termasuk sebesar-besar kekafiran dan yang paling berat. Ia lebih jahat dari perkataan Yahudi dan Nashrani kerana Yahudi dan Nashrani beriman dengan sebahagian isi Al Kitab dan mengkufuri sebahagian yang lain. Manakala sufiyyah  adalah orang-orang kafir yang mengikuari kitabullah secara total (kerana mereka berkeyakinan bhw apabila  sampai kepada martabat hakikat tidak lagi terikat dengan kewajiban dan larangan dalam agama ini).” (Majmu’ Fatawa, 11/401).

Beliau juga berkata: “Adapun pendalilan mereka dengan ayat tersebut, maka justru merupakan hujjah ke atas  mereka sendiri. 

Al-Hasan Al-Bashri berkata: ‘Sesungguhnya Allah tidak menjadikan batas akhir beramal bagi orang-orang beriman selain kematian’, kemudian beliau membaca Al Qur’an Surat Al-Hijr ayat 99, yang artinya: ‘Dan beribadahlah kepada Rabbmu hingga datang kepadamu kematian’.” 

Beliau melanjutkan: “Dan bahwasanya ‘Al-Yaqin’ di sini bermakna kematian dan setelahnya, dengan kesepakatan ulama kaum muslimin.” (Majmu' Fatawa, 11/418)7. 

Dalam tasawwuf juga ada keyakinan bahawa ibadah kepada Allah itu bukan kerana takut dari azab Allah (an-naar/neraka) dan bukan pula mengharap jannah Allah. Padahal Allah berfirman: 

“Dan peliharalah diri kalian dari an-naar (api neraka) yang disediakan untuk orang-orang yang kafir.” (‘Ali Imran: 131). 

“Dan bersegeralah kalian kepada keampunan dari Rabb kalian dan kepada jannah (syurga) yang lebarnya selebar langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa.” (‘Ali Imran: 133)


3. Dalam tasawwuf, ada keyakinan bahawa Allah menciptakan dunia ini kerana Nabi Muhammad

Padahal Allah berfirman: “Dan tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk beribadah kepada-Ku.” (Adz-Dzariyat: 56). 

Semoga Allah menjauhkan kita dari kesesatan-kesesatan tasawwuf.


4. Dalam tasawwuf ada Keyakinan bahawa Allah menciptakan Nabi Muhammad dari nurNYA (cahaya-Nya), dan Allah ciptakan segala sesuatu dari cahaya Nabi Muhammad. 

Padahal Allah berfirman: 

“Katakanlah (Wahai Muhammad), sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kalian, yang diwahyukan kepadaku …” (Al-Kahfi: 110). 

“(Ingatlah) ketika Rabbmu berfirman kepada para Malaikat: “Sesungguhnya Aku akan ciptakan manusia dari tanah liat.” (Shad: 71).

Akhirnya sufiyyah mengatakan bahawa Muhammad dan alam ini adalah Allah...


5. Penganut tasawwuf mempunyai Keyakinan bahawa orang-orang Sufi mempunyai ilmu kasyaf (yang dapat menyingkap hal-hal yang tersembunyi) dan ilmu ghaib. Ini batil, sesat dan kufr. 

Allah dustakan dakwaan mereka dalam firman-Nya: 

“Katakanlah tidak ada seorang pun di langit dan di bumi yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib kecuali Allah...” 

(An-Naml: 65).


6. Dalam tasawwuf Ibn 'Arabi al-Kazzab, harus menolak hadits yang jelas-jelas sahih. 

Ibnu ‘Arabi berkata: 

“Kadangkala suatu hadits shahih yang diriwayatkan oleh para perawinya, tampak hakikat keadaannya oleh seseorang mukasyaf (Sufi yang mengetahui ilmu ghaib dan batin). 

Ia bertanya kepada Nabi secara langsung: “Apakah engkau mengatakannya?” 

Maka Nabi mengingkari seraya berkata: “Aku belum pernah mengatakannya dan belum pernah menghukumnya sebagai shahih.” 

Ibn Arabi berkata, Maka diketahui dari sini lemahnya hadits tersebut dan tidak boleh diamalkan sebagaimana keterangan dari Rabbnya walaupun para ulama mengamalkan berdasarkan isnadnya yang shahih.” 

(Ibn 'Arabi, Al-Futuhat Al-Makkiyah).


7. Dalam Tasawwuf ada Keyakinan Kufr Wahdat al-Adyan (semua agama adalah sama tiada perbezaan antara agama-agama yang ada (wahdatul adyan).

Ibnu ‘Arabi berkata, “Sebelum ini aku mengingkari kawanku yang berbeza agama denganku. Namun kini hatiku menerima semua keadaan, tempat gembala rusa dan gereja pendita, tempat berhala dan Ka’bah, lembaran-lembaran Taurat dan Mushaf al-Qur’an.” (al-Futuhat al-Makkiyyah).

Jalaluddin Ar-Rumi, seorang tokoh sufi berkata, 

“Aku seorang muslim, tapi aku juga seorang Nasrani, Brahmawi (hindu), dan Zaradasyti (majusi). Bagiku, tempat ibadah semuanya adalah sama… masjid, gereja, atau tempat berhala-berhala.”


Padahal Allah SWT telah berfirman, 

“Dan barangsiapa mencari agama selain agama Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu) daripadanya. Dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang merugi.” (Al 'Imran: 85).

___________________________
Ustaz Abid Annuriyy
_____________________________

Comments