Sirah Ringkas Sebenar Wahabi

OLEH: Muhd Faiz Sazali

- Menurut Al Faradbil di dalam tulisannya Al Firaq Al Islamiyah Fi Syimal Afrikia, bahawa asal mula muncul firqah Khawarij Wahabiyun adalah dari satu firqah yg menasabkan golongan mereka kpd Abdullah bin Wahab ar Rasibi. Mereka adalah dari keturunan pemimpin Khawarij yg dibunuh oleh Amirul Mukminin Khalifah Ali bin Abi Tholib di Nahrawan. Golongan ini dikenali juga sebagai firqah Khawarij Al Abadhiyah yg berkebangsaan Parsi iaitu yg sekarang dikenali sebagai Iran. Muncul di abad kedua Hijrah. 

- Kemudian pecahan dari firqah Khawarij Al Abadhiyah pimpinan Abdullah bin Wahab ar Rasibi ini muncul pula gerakan Wahabi yg lebih exstrim, fanatik, berfahaman Khawarij pelampau (ghulu) terhadap fahaman dan golongannya juga disebut-sebut sebagai Wahabi yg radikal, pengganas, menyebarkan dakwah yg sesat dan menyesatkan yg mana Wahabi kedua ini dinasabkan kepada Abdul Wahab bin Abdul Rahman bin Rustum. Para pengikut mereka dikenali sebagai golongan Wahabi atau Wahabiyah Rustumiyah.

Fakta ini telah dibuktikan melalui fatwa-fatwa serta tulisan dari para alim ulama Andalusia dan para alim ulama di Morocco, Afrika Utara. 

Sejarah ini kurang diketahui secara umum oleh masyarakat Islam sedunia. 





___________________________
Muhd Faiz Sazali
_____________________________

Comments