Sesiapa Yang Memusuhi Wali Allah, Maka Perang Terhadap Mereka

 OLEH: Shahrul Aiman


Riwayat daripada Abu Hurairah r.a. Beliau berkata; Sabda Rasulullah s.a.w " Sesungguhnya Allah ta'ala telah berfirman" Sesiapa yang memusuhi kekasihku maka Aku telah mengishtiharkn perang menentangnya,tidaklah seseorang hambaku mendekatkn diri dengan sesuatu yang paling Aku sukai lebih dari perkara yang telah aku fardhukan keatasnya...

Sentiasalah seseorang hamba mendekatkn dirinya melakukan perkara2   sunat sehingga Aku betul2 mengasihinya  ,

Bila Aku telah menyayanginya, maka Akulah pendengaran yang selalu dia dengar, penglihatan yang selalu dia nampak dan tangannya yg menumbuk serta kaki yang dia berjalan dengannya..

Jika dia meminta  pasti Aku berikan permintaannya,

Jika dia mohon perlindungan pasti Aku akan lindungi dirinya " HR Imam Bukhari

Pengajaran Hadith: 

1-Adanya wali Allah... orang yg dekat dengan Allah setelah menyempurnakn perkara fardhu dan banyak melakukan amalan2 sunnat

2- Perkara fardhu dan wajibat perlu diutamakan dan didahulukan sebelum melaksana perkara-perkara sunnat.

3-Allah sangat murka terhadap orang yang memusihi orang soleh.

4-Amalan-amalan sunnat akan mengangkat seseorang hamba menjadi kekasih Allah.

5- Perlunya mengetahui keutamaan amalan mengikut darjatnya

6-Apabila seseorang hamba betul2 dekat Allah maka dia akan menggunakan semua pancainderanya dengan nur cahaya hidayah Allah

7-semua tindak tanduk, sikap , keputusan dan pandangannya dibimbing oleh Allah

8- Kelebihan orang yang hampir diri dengan Allah... doanya selalu diterima, dan selalu dibawah lindungan Allah

Disalin daripada pesanan whatsapp Maulana Abu Hammad Wan Kamaruzzaman Wan Musa.



[Gerakan PENA Malaysia]


Comments