Menyanyi Adalah Perbuatan Tercela dan Perbuatan Yang Tidak Berguna

 OLEH: Abu Aqif

Orang-orang yang menyanyi disebut "saamiduun"


Allah تعال berfirman,


أَفَمِنْ هَذَا الْحَدِيثِ تَعْجَبُونَ  , وَتَضْحَكُونَ وَلا تَبْكُونَ , وَأَنْتُمْ سَامِدُونَ , فَاسْجُدُوا لِلَّهِ وَاعْبُدُوا

"Maka, adakah kamu merasa hairan terhadap perkhabaran ini? Dan kamu mentertawakan dan tidak menangis? Sedangkan kamu saamiduun? Maka, bersujudlah kepada Allah dan sembahlah (Dia)." [QS. An Najm: 59-62].


Apa maksud سَامِدُونَ /saamiduun?


Menurut salah satu pendapat, makna saamiduun adalah menyanyi dan ini berasal dari bahasa orang Yaman. Mereka biasa menyebut "ismud lanaa" yang bermaksud;


"menyanyilah untuk kami".


Pendapat ini diriwayatkan dari Ikrimah dan Ibnu Abbas. [Lihat Zaadul Masiir, 5/448].


Ikrimah menyatakan, "Mereka biasa mendengarkan Al-Quran, namun sebaliknya mereka menyanyi. Kemudian turunlah ayat ini (surah An Najm di atas)." [Lihat Ighatsatul Lahfan, 1/258].


Jadi, dalam dua ayat ini jelaslah bahawa mendengarkan "nyanyian" adalah suatu yang dicela dalam Al Quran.


Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah berkata,


ومن الفحشاء والمنكر استماع العبد مزامير الشيطان، والمغني هو مُؤَذِّنُه الذي يدعو إلى طاعته، فإن الغناء رُقْيةُ الزنا

"Termasuk perbuatan keji dan mungkar adalah mendengarkan (alat-alat muzik); seruling-seruling syaitan, dan seorang penyanyi adalah tukang azan kepada syaitan yang mengajak untuk taat kepadanya, kerana sesungguhnya nyanyian adalah mentera penzinaan." [Majmu' Al-Fatawa, 15/349].


Alangkah Lebih Baik Suara Merdu Sang Penyanyi Digunakan Untuk Mengaji Al-Quran

Sebagaimana kisah seorang ulama dari kalangan tabi'in malah beliau dikategorikan antara orang yang terbaik di kalangan tabi'in yang bernama Dzaadzan.

Beliau dulunya seorang penyanyi dan peminum arak tetapi ditakdirkan bertaubat di tangan Ibnu Mas'ud.

"Saya adalah seorang pemuda yang bersuara merdu, pandai memukul gendang, ketika saya bersama teman-teman sedang minum minuman keras, datang Ibnu Mas'ud, maka dia pun masuk (tempat kami), kemudian dia pukul tempat (yang berisikan minuman keras) dan membuangnya, dan dia pecahkan gendang (kami), lalu dia (Ibnu Mas'ud) berkata;

"Kalaulah yang terdengar dari suaramu yang bagus ini adalah Al-Quran maka engkau adalah engkau… engkau".

Setelah itu pergilah Ibnu Mas'ud.

Maka aku bertanya kepada temanku; "Siapa orang ini?"

Mereka berkata; "Ini adalah Abdullah bin Mas'ud (sahabat Nabi ﷺ)".

Maka dengan kejadian itu (dimasukkan) dalam jiwaku perasaan taubat. Setelah itu aku berusaha mengejar Abdullah bin Mas'ud sambil menangis, (setelah mendapatinya) aku tarik baju Abdullah bin Mas'ud.

Maka Ibnu Mas'ud pun menghadap ke arahku dan memelukku menangis. Dan dia berkata;

"Marhaban (selamat datang) orang yang Allah mencintainya". Duduklah! lalu Ibnu Mas'ud pun masuk dan menghidangkan kurma untukku. [Siyar ‘Alamun Nubala 4/28].


Semoga Allah memasukkan keinginan dalam jiwa kita semua untuk meninggalkan muzik dan nyanyian digantikan dengan mencintai Al-Quran, sebagaimana perkataan Ibnu Mas'ud رضي الله عنه, Allah mencintai mereka yang bertaubat.



Nyanyian Adalah Perkataan Yang Tidak Berguna


Allah تعال berfirman,

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا وَلَّى مُسْتَكْبِرًا كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ

"Dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah tanpa pengetahuan dan menjadikan jalan Allah itu olok-olokan. Mereka itu akan memperoleh azab yang menghinakan. Dan apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat Kami dia berpaling dengan menyombongkan diri seolah-olah dia belum mendengarnya, seakan-akan ada sumbat di kedua telinganya; maka beri kabar gembiralah padanya dengan azab yang pedih." [QS. Luqman: 6-7].


Ibnu Jarir Ath Thabariy رحمه الله‎‎ dalam kitab tafsirnya menyatakan bahawa para pakar tafsir berselisih pendapat apa yang dimaksud dengan لَهْوَ الْحَدِيثِ 'lahwal hadis' dalam ayat tersebut.

Sebahagian mereka menyatakan bahawa yang dimaksudkan adalah nyanyian dan mendengarkannya.

Lalu setelah itu Ibnu Jarir menyebutkan beberapa perkataan ulama salaf mengenai tafsir ayat tersebut. Di antaranya adalah dari Abu Ash Shobaa' Al Bakri رحمه الله‎‎.

Beliau menyatakan bahawa dia mendengar Ibnu Mas'ud ditanya mengenai tafsir ayat tersebut, lantas beliau رضي الله عنه berkata,


الغِنَاءُ، وَالَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ، يُرَدِّدُهَا ثَلاَث َمَرَّاتٍ.

"Yang dimaksudkan adalah nyanyian, demi Dzat yang tidak ada ilah (sembahan) yang berhak diibadahi selain Dia."


Beliau menyebutkan makna tersebut sebanyak tiga kali. [Lihat Jami'ul Bayan fii Ta'wilil Quran, Ibnu Jarir Ath Thobari, 20/127, Muassasah Ar Risalah, cetakan pertama, tahun 1420 H].


Penafsiran senada disampaikan oleh Mujahid, Sa'id bin Jubair, 'Ikrimah, dan Qotadah.

Dari Ibnu Abi Najih, Mujahid berkata bahawa yang dimaksud lahwu hadis adalah gendang (alat muzik -pent). [Zaadul Masiir, Ibnul Jauziy, 5/105, Mawqi' At Tafasir].


Asy Syaukani dalam kitab tafsirnya mengatakan, "Lahwal hadis adalah segala sesuatu yang melalaikan seseorang dari berbuat baik. Hal itu boleh berupa nyanyian, permainan, cerita-cerita bohong dan setiap kemungkaran."

Lalu, Asy Syaukani menukil perkataan Al Qurtubhi yang menyatakan bahawa tafsiran yang paling bagus untuk makna lahwal hadis adalah nyanyian. Inilah pendapat para sahabat dan tabi'in. [Lihat Fathul Qadir, Asy Syaukani, 5/483, Mawqi’ At Tafasir].


Alternatif: Tukar mendengar nyanyian dengan mendengar bacaan Al-Quran, kuliah2 agama yang berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah. الله أعلم


[Gerakan PENA Malaysia]

Comments