Jauhi Orang Bermasalah

 OLEH: Dr Idris Sulaiman


Orang bermasalah akan membawa masalah.

Mereka yang bermasalah dalam akidah, ibadah, akhlak dan manhaj, semua mereka harus dijauhi.

Sabda Nabi ﷺ:

الْمَرْءُ ‌عَلَى ‌دِينِ خَلِيلِهِ فَلْيَنْظُرْ أَحَدُكُمْ مَنْ يُخَالِلْ

“Agama seseorang itu serupa dengan agama teman rapatnya. Maka hendaklah kalian memilih-milih dengan siapa kalian berteman.”

[Hasan. Riwayat Tirmizi]

Pilih dengan siapa kita berteman, kata Nabi ﷺ.

Sabdanya ﷺ lagi:

إِنَّمَا ‌مَثَلُ ‌الْجَلِيسِ ‌الصَّالِحِ، وَالْجَلِيسِ السَّوْءِ، كَحَامِلِ الْمِسْكِ وَنَافِخِ الْكِيرِ، فَحَامِلُ الْمِسْكِ إِمَّا أَنْ يُحْذِيَكَ وَإِمَّا أَنْ تَبْتَاعَ مِنْهُ، وَإِمَّا أَنْ تَجِدَ مِنْهُ رِيحًا طَيِّبَةً، وَنَافِخُ الْكِيرِ إِمَّا أَنْ يُحْرِقَ ثِيَابَكَ، وَإِمَّا أَنْ تَجِدَ رِيحًا خَبِيثَةً.

“Perumpamaan teman yang baik dengan teman yang buruk ialah seperti penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi sama ada dia akan menghadiahkan kepada engkau (minyak wangi), engkau membeli daripadanya atau (paling tidak) engkau mendapat bau harum daripadanya. Adapun tukang besi, sama ada pakaian engkau terbakar atau (paling tidak) engkau mendapat bau busuk daripadanya.”

[Sahih. Riwayat Bukhari dan Muslim]

Teman yang baik adalah seperti penjual minyak wangi yang engkau sekurang-kurangnya mendapat bau harum daripadanya, manakala teman yang buruk adalah seperti tukang besi yang pakaian engkau akan berbau busuk jika bukan terbakar.

Justeru bijaklah dalam memilih teman dan jauhilah mereka yang bermasalah, khususnya dalam agama.




[Gerakan PENA Malaysia]
Dapatkan Himpunan Risalah Aqidah yang ditulis oleh Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab. Risalah-risalah beliau dihimpun sebagai sebuah kitab dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu (Malaysia).
Boleh dapatkan  KLIK DI SINI


Comments