Istighfar - Doa Yang Pasti Makbul

 OLEH: Abu Aqif


فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا (10) يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا (11) وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا (12)

"Maka aku katakan kepada mereka: 'Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan membanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai." [QS. Nuh: 10-12].


Ketika menjelaskan surat Nuh di atas, Ibnu Katsir رحمه الله‎‎ menyatakan,

"Jika kalian meminta ampun (beristigfar) kepada Allah dan mentaati-Nya, nescaya kalian akan mendapatkan banyak rezeki, akan diberi keberkahan hujan dari langit, juga kalian akan diberi keberkahan dari tanah dengan ditumbuhkannya berbagai tanaman, dilimpahkannya air susu, dilapangkannya harta, serta dikurniakan anak dan keturunan.

Di samping itu, Allah juga akan memberikan pada kalian kebun-kebun dengan berbagai buah yang di tengah-tengahnya akan dialirkan sungai-sungai." [Tafsir Al Quran Al Azim, 7: 388].

Antara ayat atau doa istighfar yang mujarab yang boleh diamalkan oleh kita semua, doa Dzun Nuun (doa Nabi Yunus) ketika baginda berdoa dalam perut ikan paus;


LAA ILAAHA ILLAA ANTA SUBHAANAKA INNII KUNTU MINAZH ZHAALIMIIN

(Tidak ada tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk di antara orang-orang yang berbuat aniaya).


"Sesungguhnya tidaklah seorang muslim berdoa dengannya dalam suatu masalah melainkan Allah kabulkan baginya." [Rujuk HR. Tirmidzi no. 3505. Syaikh Al Albani menyatakan bahawa hadis ini sahih].

الله أعلم


[Gerakan PENA Malaysia]




Comments