Bahaya Kekufuran Quburiyyah dan Syirik Istighāthah Meminta Pertolongan dari Kubur-kubur

OLEH : Ustaz Abid An-Nuriyy

Meminta pertolongan daripada penghuni kubur atau meminta syafa'at secara langsung daripada mereka yang telah meninggal dunia adalah satu bentuk syirik yang sangat berbahaya dalam Islam. Perbuatan ini dikenali sebagai syirik quburiyyah atau syirik istighāthah bil maqburīn, iaitu amalan meminta bantuan, pertolongan atau syafa’at daripada orang yang telah meninggal dunia, sama ada melalui kubur-kubur mereka atau dengan meyakini bahawa mereka mampu memberikan pertolongan dalam urusan dunia dan akhirat.

Di bawah ini dihimpunkan dalil-dalil dari al-Qur’an, Hadith, Ijma’ Salaf, Qiyas dan Fitrah yang menegaskan bahaya amalan ini:


1. Dalil dari Al-Qur’an

Allah SWT dengan tegas melarang umat Islam daripada menyembah atau bergantung kepada selain-Nya.

Surah Al-Fatihah (1:5)
Iyyaaka na’budu wa iyyaaka nasta’iin
“Hanya kepada Engkaulah kami menyembah, dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.”

Ayat ini menegaskan bahawa hanya Allah berhak disembah dan hanya Dia tempat bergantung. Meminta pertolongan daripada selain Allah, termasuk kepada kubur atau roh orang mati, bertentangan dengan ajaran tauhid yang paling asas.

Surah Az-Zumar (39:3)
Sesungguhnya Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah sedekat-dekatnya.”

Ayat ini menunjukkan bahawa perbuatan meminta bantuan daripada makhluk dengan alasan untuk “mendekatkan diri kepada Allah” tetap adalah syirik akbar kerana ia mempersekutukan Allah dalam hak-hak ketuhanan.


2. Dalil dari Hadith

Rasulullah SAW memberi amaran keras agar tidak menyerupai amalan syirik berkaitan kubur dan orang yang telah mati.

Hadith Sahih Bukhari (no. 7407)
Ya Allah, janganlah jadikan kuburanku sebagai berhala yang disembah.”

Jika kubur Rasulullah sendiri tidak boleh dijadikan tempat meminta pertolongan, apatah lagi kubur orang lain selain baginda.

Hadith Sahih Muslim (no. 1395)
Apabila manusia meninggal dunia, terputuslah amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariah, ilmu bermanfaat, dan anak yang soleh yang mendoakannya.

Hadith ini menunjukkan bahawa orang mati tidak lagi mampu memberi manfaat kepada orang hidup, apatah lagi dijadikan tempat memohon pertolongan.

Hadith Sahih Bukhari (no. 5752)
Barang siapa yang bersumpah dengan selain Allah, maka dia telah kafir atau melakukan syirik.

Jika bersumpah dengan makhluk pun dianggap syirik, maka meminta pertolongan daripada makhluk yang telah mati adalah lebih besar lagi kesalahannya.


3. Ijma' Salaf (Kesepakatan Para Ulama Salaf)

Generasi awal umat Islam sepakat bahawa meminta pertolongan daripada orang yang telah meninggal dunia adalah syirik besar.

Imam Ibn Qudamah al-Maqdisi dalam Al-Mughni berkata:
“Tidak dibenarkan meminta bantuan kepada selain Allah, baik kepada orang hidup mahupun orang mati, kerana itu termasuk syirik besar.”

Imam Ibn Taymiyyah dalam Al-Fatawa menegaskan bahawa meminta bantuan daripada orang mati dengan keyakinan mereka memiliki kuasa adalah perbuatan batil yang bertentangan dengan tauhid.


4. Qiyas (Analogi)

Dalam Islam, usaha yang melebihi kemampuan manusia adalah hak Allah semata-mata. Meminta daripada orang mati, atau menjadikan mereka sebagai perantara dalam urusan seperti rezeki, kesembuhan atau takdir, adalah menyamakan mereka dengan kuasa Allah.

Ini termasuk dalam bentuk penyelewengan hak ketuhanan yang hanya milik Allah.


5. Fitrah (Keyakinan Asas Manusia)

Fitrah manusia ialah mengesakan Allah dan bergantung hanya kepada-Nya.

Surah al-Ikhlas (112:1–4) menegaskan bahawa Allah Maha Esa, tidak berhajat kepada sesiapa, dan tiada sesuatu pun yang setara dengan-Nya.

Meminta bantuan daripada penghuni kubur bertentangan dengan fitrah ini, kerana ia memindahkan pergantungan hati daripada Allah kepada makhluk.


Kesimpulan

Amalan syirik quburiyyah dan istighāthah bil maqburīn adalah amalan yang sangat berbahaya dan bertentangan dengan ajaran Islam yang sahih. Ia boleh membawa seseorang kepada kekufuran dan membatalkan akidah tauhid. Dalam Islam, hanya Allah SWT yang layak dimohon pertolongan dan disandarkan harapan, bukan penghuni kubur atau makhluk lain.

Umat Islam dituntut menjaga kemurnian akidah dan menjauhi segala bentuk syirik demi keselamatan iman dan akhirat mereka.



Photo by Ahmet Kürem on Unsplash

Comments