Nama Lain Bagi Akikah / Aqiqah?

OLEH: Ustaz Muhammad Izzat Al-Kutawi

Di sisi sebahagian ulama mazhab, tidak harus menggunakan perkataan akikah sebagaimana tidak harus menggunakan perkataan ‘atamah untuk solat isyak. Ada yang mengatakan hukumnya makruh dan ada yang mengatakannya khilāf al-awlā. Bagi mereka, sepatutnya perkataan tersebut digantikan dengan nasīkah atau dhabīḥah. Berdasarkan keterangan Ibnu al-Qayyim (751 H), ada pihak yang mewajibkannya. Kata beliau:

"... Mereka mengatakan, wajib... untuk memanggilnya nasīkah dan bukannya akikah."


Namun, nukilan beliau diragui. Ulama-ulama didapati tidak menggantikan “akikah” dengan perkataan-perkataan lain termasuklah ulama-ulama yang memakruhkan dalam kitab-kitab mereka. Walau bagaimanapun, pandangan yang memakruhkan ini dipilih oleh ramai ulama mazhab. Bahkan, Ibnu Ḥajar al-Ḥaytamī (974 H) menisbahkan pandangan ini kepada Imam al-Shāfi‘ī (204 H) sendiri. Kata beliau dalam Tuḥfah al-Muḥtāj :

"Al-Shāfi‘ī tidak suka/benci menamakannya akikah..."


Namun begitu, tidak ditemui nas Imam al-Shāfi‘ī yang menunjukkan demikian. Yang ada, hanyalah kata-kata al-Māwardī (450 H) dalam al-Ḥāwī al-Kabīr setelah membawakan hadis ayah lelaki Bani Ḍamrah riwayat al-Shāfi‘ī:

"... Maka menunjukkan anna-hu tidak suka/benci akan nama (akikah) tersebut dan suka akan perbuatan (akikah itu)."

Barangkali kata-kata al-Māwardī ini adalah punca penisbahan ini. Akan tetapi, hu di situ muḥtamal – mungkin merujuk kepada Rasulullah SAW dan mungkin juga kepada Imam al-Shāfi‘ī. Jika merujuk kepada Imam al-Shāfi‘ī pun, “maka menunjukkan” menunjukkan bahawa ini hanyalah istinbat beliau daripada perbuatan beliau meriwayatkan hadis tersebut. Oleh itu, penisbahan pendapat ini kepada Imam al-Shāfi‘ī secara jazam setakat ini tidak sahih.

Walau bagaimanapun, pendapat berkenaan ditolak dan dilemahkan oleh Sulṭān al-Mazzāḥī (1075 H), al-Shabrāmallisī (1087 H), dan al-Bayjūrī (1277 H) – atau aṣḥāb al-ḥawāshī – dengan alasan Rasulullah SAW sendiri menggunakan perkataan tersebut dalam beberapa hadis. Tetapi, menurut al-Ghamrāwī (selepas 1337 H) yang datang selepas nama-nama yang disebutkan tadi, “menamakannya ‘akikah’ khilāf al-awlā mengikut pendapat yang rājiḥ” .

Wallahualam.



___________________________
~ Ustaz Muhammad Izzat Al-Kutawi ~
Unit Asatizah
_____________________________

Comments