Umat Yang Besar Di Dalam Al Kitab (Perjanjian Lama)

OLEH: Ustaz Mohd Safwan Mohd Rusydi



Dari terjemahan Alkitab Berita Baik disebutkan:

"Aku sudah mendengar permintaanmu untuk Ismael. Oleh itu Aku akan memberkati dia dan memberi dia banyak anak dan keturunan. Dia akan menjadi nenek moyang dua belas ketua suku, dan Aku akan menjadikan keturunannya suatu bangsa yang besar." 
(Kejadian 17:20 - BM)

Dari terjemahan Baru (Indonesia):

"Tentang Ismael, Aku telah mendengarkan permintaanmu; ia akan Kuberkati, Kubuat beranak cucu dan sangat banyak; ia akan memperanakkan dua belas raja, dan Aku akan membuatnya menjadi bangsa yang besar.
 (Kejadian 17:20 - TB)

Terjemahan Bahasa Inggeris Basic:

"As for Ishmael, I have given ear to your prayer: truly I have given him my blessing and I will make him fertile and give him great increase; he will be the father of twelve chiefs, and I will make him a great nation." 
(Genesis 17:20 - BBE)

Terjemahan Arab Van Dyke:

"واما اسماعيل فقد سمعت لك فيه. ها انا اباركه وأثمره واكثره كثيرا جدا. اثني عشر رئيسا يلد واجعله امة كبيرة." 
(ﺗﻜﻮﻳﻦ 17:20 - AVD)

Semua ayat-ayat di atas menyebut bangsa yang besar, a great nation, manakala bahasa Arab menyebutnya sebagai umat yang besar.

Cetakan Arab tahun 1844 Masihi dinyatakan:

وعلى إسماعيل استجبت لك هو ذا أباركهوأكثره جدا فسيلد اثني عشر رئيسا وأجعله لشعب كبير

Terjemahannya: "Dan ke atas Ismail, Aku kabulkan doanya, dia akan menjadi orang yang Aku berkati, dan Aku perbanyakkannya (keturunannya) dengan banyak sekali, maka dia akan melahirkan dua belas ketua dan Aku akan menjadikannya bangsa yang besar."


Manakala dalam teks Injil Bahasa Arab lama (Kuno) disebutkan:

وأما في إسماعيل فقد قبلتدعاك ها أنا قد باركت فيه وأثمره وأكبره بماد ماد

Terjemahannya: "Adapun pada Ismail, Aku telah menerima doa kamu. Di sini aku telah berkati padanya, aku telah kembangkannya dan membesarkannya dengan Mad-Mad."

Menurut Imam Qurtubi dalam Kitabnya "Al-I'lam Bima fi Din An-Nasrani Minal Fasad wal-Awham" bahawa menerusi teks Ibri ini telah dikeluarkan isyarat tentang Nama "Muhammad" pada dua tempat yang mana ianya digunakan oleh orang Yahudi. Kerana yang diucapkan dalam terjemahan Arab:


Pertama:

وأكثره كثيرا جدا

Yang ertinya: "Dan Aku akan memperbanyakkannya dengan amat banyak" dalam sebahagian cetakan menyebut: جدا جدا
"Jiddan Jidda" yang diucapkan dalam bahasa Ibri sebagai بمادماد "Bi Mad-Mad"


Kedua:

لشعب كبير

Yang ertinya: "Agar menjadi bangsa yang besar" disebut sebagai لجوي جدول.

Kemudian ditunjukkan cara pengiraan mengikut abjad sebagaimana berikut:

م
ح
م
د

92 = 4 + 40 + 8 + 40

ب
م
ا
د
م
ا
د

92 = + 4 + 1 + 40 + 4 + 1 + 40 + 2

ل
ج
و
ي
ج
د
و
ل

92 = 30 + 6 + 4 + 3 + 10 + 6 + 3 + 30

Abdus-Salam Ad-Daftari setelah masuk Islam pada tahun ke 10 Hijrah (16 Masihi) menyusun risalah kecil berjudul "Ar-Risalah Al-Hadiyah" (Risalah Petunjuk) menceritakan tentang Kalimah Mad-Mad sebagai lambang kepada nama Muhammad.

وذكر فيها أن أكثر أدلة أحبار اليهودبحرف الجمل الكبير الذي هو حرف أبجد، ورد فيها على اليهود الذين نفوا أن تكونكلمة (بماماد) رمزا لاسم محمد على ما تعارف عليه أحبارهم وأخفوه فيما بينهم،وضرب مثالا لكيفية استعمالهم هذا الحساب.

"Disebut di dalamnya (Risalah Petunjuk) menunjukkan banyaknya para Rahib (Paderi) Yahudi dalam banyak ayat menggunakan huruf Abjad, golongan Yahudi membantah dan mereka menafikan menggunakan kalimah Mad-Mad sebagai rumus bagi nama Muhammad yang mana ianya diketahui oleh para Rahib mereka serta menyembunyikan sesama mereka cara-cara menggunakan pengiraan tersebut." (Mukhtasar Izharul Haq, ms. 184)

Umat Islam adalah merupakan umat yang paling ramai setelah Kristian dan Yahudi sebagaimana dinyatakan dalam hadis yang sahih:

أَلَا إِنَّ مَنْ قَبْلَكُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ افْتَرَقُوا عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ مِلَّةً ، وَإِنَّ هَذِهِ الْمِلَّةَ سَتَفْتَرِقُ عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ ، ثِنْتَانِ وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ ، وَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ ، وَهِيَ الْجَمَاعَةُ

"Ketahuilah bahawa orang-orang sebelum kamu dari Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) akan berpecah menjadi 72 golongan, dan sesungguhnya umat ini (Islam) akan berpecah menjadi 73 golongan, 72 di dalam neraka dan satu di dalam syurga iaitu Al-Jama'ah." (HR. Abu Daud dan Al-Hakim; disahihkan olehnya)

Wallahua'lam


___________________________
~Ustaz Mohd Safwan Mohd Rusydi~
Pendakwah Bebas
_____________________________

Comments