Markazi Jamiat Ahle Hadees Hind (Tabligh Ahli Hadis)

OLEH: Abu Amru Radzi Othman

Beberapa tahun yang lalu, ada disebut tentang jamaah Ahli Hadis di Asia Selatan.

Jamaah ini dibentuk pada Disember 1906 dengan nama Markazi Jamiat Ahle Hadeeth, merupakan organisasi dakwah tertua di India.

Sebenarnya para Salafi sudah lama bergiat aktif di Asia Selatan sejak zaman bahari lagi.

Boleh dikatakan dua tokoh yang banyak berjasa menggerakkan usaha sehingga kelak terwujud organisasi ini adalah yang pertamanya adalah Maulana Mian Syed Nazir Hussain yang terkenal sebagai Syeikh Al Kull fil Kull, mewarisi kerusi Madrasah Al Rahimiyah dari Maulana Abdul Aziz Ad Dehlavi.

Yang kedua adalah Nawab Muhammad Siddiq Hasan Khan, suami kepada Ratu Bhapol. Dengan menggunakan pengaruh isteri beliau, mazhab Salaf disebarluaskan malah beliau juga banyak membantah Abdul Hayy Lucknawi.

Antara Ahli Hadis yang mahsyur muncul di Asia Selatan adalah:

- Muhammad Bin Tughluq
- Maulana Shams-al-Din Ibn Al Haweri
- Maulana Alam Al Din
- Shah Wali Allah Ad Dehlavi
- Maulana Abdul Aziz Ad Dehlavi
- Muhammad Ismail Shaheed
- Maulana Walayat Ali Azeem Abadi
- Sir Syed Ahmad Khan
- Nawab Muhammad Siddiq Hasan Khan
- Syeikh Abdul Haqq Muhaddis Benaras
- Maulana Abul Kalam Azad
- Maulana Abdul Haleem Sharar
- Maulana Altaf Husain Hali
- Maulana Zafar Ali Khan
- Maulana Abdul Majeed Hariri
- Maulana Abdul Wahab Arvi
- Maulana Walayat Ali Sadiqpuri
- Maulana Sanaullah Amritsari
- Maulana Abdul Qayyum Rahmani

Jamiate Ahle Hadeeth Hind ini kuat memegang ajaran Ahlu Sunnah dan memerangi Ahli Bid’ah dan membongkar syubhat-syubhat para daie mereka. Malah mereka juga sangat terkenal dalam menghambat penjajah, sehinggalah British memusuhi mereka dan melabel mereka sebagai Wahabi.

Bukan sahaja British memusuhi mereka, malah gerakan ciptaan mereka iaitu Agama Ahmadiyah alias Qadiyani yang muncul di wilayah miskin Qadian, mencari ulama dari Jamiate Ahle Hadeeth Hind untuk berdebat dan bermubahalah. Akhirnya Mirza Gulam Ahmad tercirit-cirit kerana Kolera dan mati dalam hina.

Jamiate Ahle Hadeeth Hind juga banyak membongkar kesalahan manhaj Deobandi dan Barelvi.

Apapun lebih dari 60% madrasah di India dan Pakistan di miliki oleh Deobandi diikuti oleh Barelvi dan madrasah Salafi sangat sedikit jumlahnya.

Namun walaupun sedikit jumlah pusat pengajian berteraskan mazhab Salaf, alhamdulillah ada asatizah di Malaysia pernah menuntut ilmu di sana, antaranya adalah Dr Fadlan Othman, di Universiti Abu Bakr, Karachi.

Antara masyaikh yang mahsyur dari kalangan jamaah Ahli Hadis Hind pada zaman ini adalah:

- Syeikh Ehsan Ilahi Zahir
- Syeikh Fadhl Ilahi Zahir
- Syeikh Salahudin Maqbool Ahmad
- Sheikh Meraj Rabbani
- Shaikh Zafar-ul-Hasan Madani
- Syeikh Fasihuddin Heyderabadi

Sesuatu yang menarik, adalah para ulama Salafi di Asia Selatan pada zaman ini lebih gemar memakai gelar 'syeikh' daripada 'maulana'.


___________________________
~Abu Amru Radzi Othman~
Lajnah Agama
_____________________________

Comments