Tidak Perlu Memperkenalkan Anak Anda Dengan Artis

OLEH: Ustaz Muhammad Izzat Al-Kutawi

Pupuklah dalam hati anak-anak rasa benci kepada kemungkaran dan ahlinya, dengan cara menjauhkan mereka daripada menyaksikan kemungkaran walaupun dengan niat berhibur dan suka-suka.

Tidak perlu memperkenalkan mereka dengan artis, apatah lagi membuatkan mereka meminati golongan fasiq itu. Jikalau ada sesuatu yang mereka jahil, pastikan itu tentang dunia hiburan.

Dan apabila melihat tarian, nyanyian, dan sebagainya, katakan kepada mereka, "ini perbuatan orang yang tidak tahu malu." Insya-Allah, mereka membesar dalam keadaan sensitif dengan kemungkaran.

Gadis remaja kita meminati K-Pop kononnya mampu memberi ketenangan. Sedangkan artis K-Pop sendiri tidak tenang, bahkan ada yang membunuh diri.

Ketenangan daripada K-Pop dan semisalnya hanyalah seperti dadah. Ia memang memberi ketenangan, tetapi hanya untuk sementara. Lambat laun, ia akan memakan diri.

Ketenangan sebenar adalah melalui al-Quran dan zikir, bukan daripada muzik dan maksiat. "Ingatlah dengan mengingati Allah, hati-hati menjadi tenang."



___________________________
~ Ustaz Muhammad Izzat Al-Kutawi ~
Unit Asatizah
_____________________________

Comments