Didiklah Anak-Anak Agar Menjaga Adab Di Masjid

OLEH: Ustaz Abu Sufian Bin Shafie


Fitrah anak-anak ialah bermain.. Namun sebagai ibubapa, kita kena kawal dan didik anak-anak dari awal lagi.. Bukannya semua tempat yg boleh dijadikan tempat permainan..

Saya dari awal memang tegas dengan anak-anak soal ni.. Di masjid, bukan tempat untuk bermain-main.. Ianya tempat beribadah dan tempat menuntut ilmu..

Alhamdulillah, setakat ni saya bawa anak-anak ke masjid, walaupun ada rakan sebaya mereka bermain di belakang masjid.. Mereka tetap duduk diam dalam shof dan tetap dalam kuliah pengajian.

Selepas kuliah, saya bawak mereka ke taman permainan atau ke gym utk bermain sepuas-puasnya..

----------------------------------------------------------------------------------------

Hukum Mengajak Anak-Anak Hadir di Masjid

Fadhilatusy Syaikh Ibnu ‘Utsaimin rahimahullah pernah ditanya tentang hukum mengajak anak-anak kecil hadir di masjid, namun anak-anak ini mengganggu orang-orang yang shalat.

Beliau rahimahullah menjawab, “Tidak boleh mengajak anak-anak ke masjid apabila mereka mengganggu orang-orang yang shalat. Sebab, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah keluar menemui para sahabat ketika mereka shalat dan saling melantangkan suaranya. Beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam menegur,

يَجْهَرْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ فِي الْقُرْآنِ–أَوْ قَالَ: فِي الْقِرَاءَةِ
“Janganlah sebagian kalian melantangkan suara terhadap sebagian yang lainnya dalam bacaan Qur’annya!” atau beliau mengatakan, “Dalam bacaannya.”

Kalau mengganggu itu dilarang, padahal itu adalah bacaan al-Qur’an, bagaimana kiranya dengan anak-anak yang bermain-main? Adapun jika tidak mengganggu, mengajak mereka ke masjid itu merupakan suatu kebaikan. Sebab, hal itu akan membiasakan mereka menghadiri shalat jamaah, menjadikan mereka cinta dan akrab dengan masjid.” (Majmu’ Fatawa Fadhilatusy Syaikh Ibnu ‘Utsaimin, 12/397)



___________________________
Ustaz Abu Sufian Bin Shafie ~
Pendakwah Bebas
_____________________________

Comments