Hanya Sedikit Dari Orang Yahudi Memeluk Islam Berbanding Orang Nasrani

OLEH: Abu Amru Radzi Othman

"Dan Sesungguhnya diantara ahli kitab ada orang yang beriman kepada Allah dan kepada apa yang diturunkan kepada kamu dan yang diturunkan kepada mereka sedang mereka berendah hati kepada Allah dan mereka tidak menukarkan ayat-ayat Allah dengan harga yang sedikit. Mereka memperoleh pahala di sisi Tuhannya. Sesungguhnya Allah Amat cepat perhitungan-Nya". (Ali ‘Imraan: 199)

Ibn Katsir berkata:

"Allah swt memberitahukan mengenai segolongan orang-orang dari Ahlil Kitab yang beriman kepada Allah dengan sebenar-benarnya, serta beriman kepada apa yang dibawa oleh Muhammad saw., disamping mereka juga beriman kepada kitab-kitab sebelumnya, dan mereka khusyuk kepada Allah, ertinya taat dan tunduk kepada-Nya sambil merendahkan diri di hadapan-Nya dengan tidak menjual ayat-ayat Allah dengan harga yang sedikit, yakni mereka tidak menyembunyikan sedikitpun mengenai kabar gembira akan kedatangan Muhammad saw. Mereka menceritakan mengenai sifat, karaktor, tempat diutusnya beliau, serta sifat umatnya. Mereka itu adalah orang-orang pilihan dari ahlil kitab, baik orang-orang yang berasal dari Yahudi mahupun Nasrani.

Dan sifat-sifat dalam ayat tersebut terdapat pada diri orang-orang Yahudi tetapi jumlahnya sangat sedikit sekali, seperti Abdullah bin Salam dan orang-orang semisalnya yang beriman dari kalangan pendeta Yahudi. Itu pun tidak sampai 10 orang. Sedangkan di kalangan orang-orang Nasrani terdapat banyak orang yang mendapat petunjuk dan mengikuti kebenaran".

[Tafsir Ibn Katsir, ayat 199 Surah Ali Imran]

Sungguh punca kesesatan Nasrani adalah kebodohan manakala kaum Yahudi pula adalah kedegilan.

Ketika kebenaran muncul didepan orang jahil maka dia tersedar lalu menuruti kebenaran itu. Berbeza halnya dengan orang yang degil lantaran dia sudahpun mengetahui kebenaran namun dia menolaknya kerana tidak menyukai hakikat tersebut.

___________________________
Abu Amru Radzi Othman
Lajnah Agama
_____________________________

Comments