Sambutan Perayaan Sebahagian Daripada Agama atau Adat?

OLEH: Ustaz Idris Sulaiman

Sebahagian membolehkan MUSLIM hadir dalam majlis SAMBUTAN PERAYAAN KUFFAR sekiranya ia hanya melibatkan ADAT & TIADA UNSUR KEAGAMAAN.

Kebiasaannya alasan yang diberikan ialah untuk menjaga perpaduan, permuafakatan antara kaum, menjaga silaturahim dan seumpamanya.

Hakikatnya pembahagian ini PERLU DITINJAU SEMULA dan PERLU DIBUKTIKAN ASASNYA dalam Agama.

Apakah benar wujud SAMBUTAN PERAYAAN yang hanya bersifat ADAT tanpa sebarang KEPERCAYAAN di sebaliknya?

Keyakinan bahawa hari berkenaan hari yang berkat, istimewa, bertuah... bukankah ini suatu KEPERCAYAAN?

Bukankah lazimnya suatu KEPERCAYAAN dalam sesuatu SAMBUTAN PERAYAAN adalah bersifat KEAGAMAAN?

Seperti ada kekeliruan tentang hakikat erti SAMBUTAN PERAYAAN & AGAMA.

Walau apa pun pembahagian ini perlu dilihat sejauh mana ia bertepatan dengan prinsip-prinsip yang digariskan dalam Agama.

Jika ditinjau nas-nas AL-QURAN & AS-SUNAH, muamalah antara MUSLIM dengan KUFFAR berdiri di atas beberapa prinsip. Antaranya ialah:


1. BERLEPAS DIRI DARIPADA MEREKA (BARA’)

Firman Allah:
“Sesungguhnya adalah bagi kamu pada bawaan Nabi Ibrahim dan pengikut-pengikutnya satu contoh ikutan yang baik ketika mana mereka berkata kepada kaum mereka (yang KUFFAR): SESUNGGUHNYA KAMI BERLEPAS DIRI DARIPADA KAMU.”
Surah al-Mumtahinah, ayat 4.

- Allah memerintahkan supaya umat Islam mencontohi Nabi Ibrahim, antaranya dalam perbuatannya BERLEPAS DIRI daripada KUFFAR.


2. TIDAK MENJADIKAN MEREKA SEBAGAI TEMAN RAPAT / PENOLONG / PENASIHAT / PENJAGA

Firman ALLAH:
“Wahai orang-orang yang beriman! JANGANLAH kamu MENGAMBIL orang-orang Yahudi dan Nasrani SEBAGAI TEMAN RAPAT, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengah mereka yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang MENJADIKAN MEREKA sebagai TEMAN RAPATNYA, maka sesungguhnya DIA TERMASUK DARIPADA KALANGAN MEREKA.”
Surah al-Maa’idah, ayat 51.

- Allah mengancam MUSLIM yang menjadikan teman rapatnya daripada kalangan KUFFAR bahawasanya dia akan dihumban dalam api neraka sama seperti golongan KUFFAR.

Firman ALLAH:
“Dan JANGANLAH KAMU CENDERUNG kepada orang-orang yang berlaku ZALIM (kerana jika kamu berbuat demikian) maka api neraka akan membakar kamu.”
Surah Hud, ayat 113.

- Larangan cenderung kepada orang-orang zalim.

- Cenderung yakni taat dan berkasih sayang (Tafsir al-Qurtubi).

- Perbuatan KUFUR ialah SEBESAR-BESAR KEZALIMAN (Luqman, ayat 13).

Firman ALLAH:
“JANGANLAH orang-orang beriman mengambil orang-orang KUFFAR menjadi PENOLONGNYA dengan MENINGGALKAN orang-orang yang BERIMAN.”
Surah Aali Imran, ayat 28.

Firman ALLAH:
“Wahai orang-orang beriman! JANGANLAH kamu mengambil orang-orang yang BUKAN DARIPADA KALANGAN KAMU menjadi ORANG KEPERCAYAAN kamu.”
Surah Aali Imran, ayat 118.

3. TIDAK TURUT SERTA DALAM UPACARA SAMBUTAN PERAYAAN MEREKA

"Dan mereka (orang-orang beriman) yang TIDAK MENGHADIRI tempat-tempat KEBATILAN dan sekiranya mereka bertembung dengan sesuatu yang sia-sia, mereka melewatinya dalam keadaan MENJAGA KEHORMATAN MEREKA."
Surah Al-Furqan, ayat 72.

- Tempat-tempat KEBATILAN ialah tempat diadakan perayaan KUFFAR (Tafsir al-Qurtubi).

- Allah memuji orang-orang beriman kerana tidak menghadiri majlis perayaan yang berbentuk kebatilan.

- Berkata Omar al-Khattab "Jauhkan diri kamu daripada musuh-musuh Allah pada hari perayaan mereka" (Riwayat al-Baihaqi).


4. TIDAK TASYABBUH MENYERUPAI MEREKA

Nabi bersabda:
“Barang siapa MENYERUPAI SESEBUAH KAUM maka dia termasuk dalam kalangan mereka.”
Hadis sahih. Riwayat Imam Ahmad.

- Ancaman ke atas MUSLIM daripada menyerupai KUFFAR.

- Dalam banyak hadis Nabi bersabda:

“SELISIHILAH orang-orang Yahudi”

“SELISIHILAH orang-orang Yahudi dan Nasrani”

“SELISIHILAH orang-orang Majusi”

“SELISIHILAH orang-orang musyrikin”.

- Justeru banyak penetapan dalam Agama bertujuan supaya menyelisihi KUFFAR seperti perintah bersahur, mempercepatkan berbuka, memotong misai, memelihara janggut, tetap bergaul dengan isteri walaupun haid, tidak sekadar memberi salam dengan isyarat tangan atau kepala, cara memanggil solat (azan), solat dengan beralas kaki, kiblat solat (Kaabah), hari kebesaran mingguan (Jumaat), hari kebesaran tahunan (Hari Raya Aidilfitri & Aidiladha...

Malah rambut yang sudah beruban pun diperintahkan supaya dipakaikan inai sedangkan ia tidak melibatkan ibadah khusus dan merupakan suatu perubahan yang bersifat semula jadi.


SEBAB & HIKMAH

Mengapa Agama menetapkan prinsip-prinsip ini?

Ia bagi memastikan MUSLIM dapat menjaga AGAMA, AKIDAH, JATI DIRI, sahsiah peribadi dan juga KEDUDUKANNYA sebagai seorang Muslim.

Supaya jangan sampai terpengaruh dengan budaya, adat apatah lagi agama KUFFAR.

Ini kerana manusia MUDAH TERPENGARUH dengan PERSEKITARANNYA.

Jika persekitarannya BAIK maka baiklah kesannya.

Sekiranya persekitarannya BURUK, diselubungi kejahatan, kebatilan, kerosakan, kemaksiatan, kesyirikan dan KEKUFURAN maka besar kemungkinannya seseorang itu akan terkesan dengan gejala-gejala negatif ini.

Lumrah jika seseorang itu takut untuk bergaul dengan orang-orang yang menghisap dadah, orang-orang yang terlibat dengan jenayah atau gejala-gejala negatif seperti LGBT dan sebagainya.

Mengapa? Jawapannya kerana takut terpengaruh atau terkena kesan negatifnya.

Maka bagaimana pula dengan bahana KEKUFURAN apatah lagi dengan menghadiri majlis perayaan sambutan KUFFAR?

Sedangkan kesan terpengaruh dengan KEKUFURAN mengatasi segala bahaya dan diancam dengan sebesar-besar ancaman iaitu KEKAL DALAM API NERAKA.

Firman ALLAH:
“Dan orang-orang KAFIR yang mendustakan ayat-ayat keterangan KAMI, mereka itu ialah penghuni API NERAKA, mereka KEKAL DI DALAMNYA.”
Surah al-Baqarah, ayat 39.

Di sini menunjukkan betapa pentingnya menjaga AGAMA & AKIDAH. Jangan dipandang mudah dan ringan.

KESIMPULAN
Sewajarnya perbahasan tentang soal MUSLIM menghadiri sambutan perayaan KUFFAR menitip beratkan soal menjaga AGAMA & AKIDAH melebihi maslahat-maslahat lain.

Dan berdasarkan prinsip-prinsip yang telah dinyatakan di atas menuntut supaya MUSLIM TIDAK HADIR dalam apa jua bentuk SAMBUTAN PERAYAAN KUFFAR, sekalipun dalam sambutan perayaan yang dianggap hanya melibatkan adat & tiada unsur keagamaan (jika benar ada perayaan yang berbentuk sedemikian).

Dan sebetulnya sebarang bentuk SAMBUTAN PERAYAAN berkait rapat dengan KEAGAMAAN atau KEPERCAYAAN yang tertentu.

___________________________
Ustaz Idris Bin Sulaiman ~
Pendakwah Bebas
_____________________________

Comments