Cukup Berdusta Apabila Berkata Segala Perkara Yang Didengari

 OLEH: Ustaz Mohd Safwan Mohd Rusydi


Nabi ﷺ bersabda:

كفى بالمرء كاذبا أن يحدث بكل ما سمع

“Cukuplah seseorang itu dianggap sebagai pendusta apabila dia berkata dengan segala apa yang didengarinya.” (HR. Muslim)

Ertinya seseorang yang suka terus menyebarkan sesuatu berita tanpa kepastian dan usul periksa terlebih dahulu, kata Nabi ﷺ telah memadai dia disebut sebagai pendusta. Maka bagaimana kalau yang dia sampaikan pula adalah sesuatu yang tidak sahih dari Nabi ﷺ?

Sabda baginda:

من كذب علي متعمدا فليتبوأ مقعده من النار

“Sesiapa berdusta ke atasku dengan sengaja, maka ambillah tempat duduknya yang telah disiapkan dalam api neraka.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Kaedah menyebut hadis yang thabit (sahih) dari Rasulullah ﷺ adalah menyebut lafaz yang jelas seperti “Nabi ﷺ bersabda.” Manakala jika sesuatu hadis tidak diketahui statusnya adakah sahih atau tidak, maka hendaklah disebut lafaz yang berbentuk tidak pasti seperti “diriwayatkan” atau “terdapat riwayat” menunjukkan ketidakpastian akan kedudukan dan darjat hadis tersebut. Bahkan jika diketahui hadis tersebut dhaif atau palsu maka hendaklah menyebutkan darjat kelemahannya atau kedudukan hadisnya seperti hadis ini dhaif, atau dhaif jiddan (sangat lemah) atau hadis ini palsu (maudhu’) dan seterusnya.

Wallahua'lam



[Gerakan PENA Malaysia]


Comments