Nama Tokoh Ulama, Nama Kitab Yang Ramai Orang Tersilap Menyebutnya

 OLEH: Ustaz Muhammad Fahmi Rusli

Berikut merupakan beberapa nama tokoh ulama atau nama-nama kitab, individu, yang ramai tersilap dalam menyebutkannya sama ada melalui sebutan atau tulisan.

Rakan-rakan boleh menambah di ruangan komen jika ada maklumat tambahan.

1- Nama salah seorang penulis kitab Al-Fiqh Al-Manhaji iaitu Al-Syeikh Mustafa Al-Khan. Ramai yang menyebutnya sebagai Mustafa Al-Khin.

Semasa di Jordan dahulu, dalam ziarah bertemu dengan Al-‘Allāmah Al-Syeikh Dr. Mustafa Al-Bugha, saya ada bertanyakan yang manakah betul antara Al-Khan dan Al Khin. Beliau jawab :

“Al-Khan. Sebuah kabilah yang masyhur di Syria”.


2- Sebutan nama Ibn Qayyim Al-Jauziyyah. Yang tepatnya sama ada dua yang berikut :

• Ibn Al-Qayyim

• Ibn Qayyim Al-Jauziyyah.

Maka tak tepat kalau disebut Ibn Qayyim sahaja atau Ibn Al-Qayyim Al-Jauziyyah.


3- Begitu juga ada yang sebut Ibn Al Qayyim Al-Jauzi. Ada yang menyangka bahawa ia individu yang sama dengan Ibn Al-Jauzi. Sedangkan keduanya adalah individu berbeza.

Ibn Al-Jauzi lebih awal dan wafat pada tahun 597 h. Penulis kitab-kitab tersohor seperti Al-Maudhu’at, Bahr Al-Dumu’, Soid Al-Khāthir, Talbis Iblis, dll.

Manakala Ibn Al-Qayyim pula wafat pada 751 h. Juga penulis kitab-kitab tersohor seperti Zād Al-Ma’ad, Al-Rūh, Al-Dā’ wa Al-Dawā’ atau nama lainnya Al-Jawab Al-Kafi li man Sa’ala ‘an Dawā’ Al-Syāfi, dll.


4- Adapun berkenaan Al-Imam Al-Ghazali, manakah yang lebih tepat antara sebutan Al-Ghazali atau Al-Ghazzali, saya tidak pasti yang mana lebih tepat. Setahu saya keduanya boleh digunakan. Bergantung kepada nisbah yang berbeza.

Saya pernah baca - namun saya lupa di mana - bahawa beliau sendiri mengatakan namanya adalah dengan تخفيف الزاي iaitu huruf ز diringankan bererti tanpa tasydid menjadi : Al-Ghazali.

Namun, di sisi Ibn Khallikān yang lebih tepat adalah sebutan Al-Ghazzali. Wallahu A’lam.


5- Ibn Khallikān (خَلِّكَان) di atas juga saya pernah temui ada yang menyebutkannya dengan Ibn Khillikān. Sedang yang lebih tepat adalah apa yang saya kongsikan. Penulis kitab yang masyhur Wafayāt Al-A’yān.


6- Begitu juga penulis kitab Syazarāt Al-Zahab fī Akhbār man Zahab, iaitu Ibn Al-‘Imād Al-Hanbali. Saya sendiri dahulu - sesiapa yang membaca penulisan saya pada 2011 dan 2012 pasti menyedari - menyebutkannya sebagai Ibn Al-‘Ammād Al-Hanbali. Sedang yang tepat adalah Ibn Al-‘Imad.


7- Berkenaan sebuah kitab karangan Ibn Al-Qayyim, iaitu جَلاء الأفهام saya tidak pasti yang manakah lebih tepat, samada huruf ج (jim) di situ baris atas atau baris bawah menjadi جِلاء 

Kerana kitab tersebut edisi tahqīq guru kami Al-Syeikh Abu Ubaidah Masyhūr bin Hasan Ālu Salman - حفظه الله ورعاه - ia disebut dengan baris atas iaitu Jalā’. Manakala dalam kitab Al-Qaul Al-Badī’ oleh Al-Hafiz Al-Sakhawi yang ditahqiq oleh Al-‘Allamah Al-Syeikh Muhammad ‘Awwāmah, beliau mengatakannya sebagai Jilā’. Wallahu A’lam.


8- Begitu juga dengan seorang tokoh besar iaitu Abu Tāhir Al-Silafi. Oleh kerana dalam bahasa arab ditulis السلفي, ramai saya perhatikan membacanya dengan Al-Salafi. Sedang yang tepatnya adalah Al-Silafi.

Al-Zahabi mengulas panjang lebar berkenaan sebutan Al-Silafi, Al-Salafi, Al-Sulafi, serta Al-Silfi (bukan Al-Selfie 😁), dalam Al-Siyar (5/21).


9- Begitu juga Al-Zirikli penulis kitab Al-A’lām. Ada yang menyebutnya sebagai Al-Zarkali sedang yang tepat adalah apa yang telah saya kongsikan.


10- Satu lagi yang masyhur adalah Al-Imam Al-Tabarāni. Saya sendiri awalnya menyebut Al-Tabrani. Kemudian setelah saya bertanya kepada dua guru saya yang mulia keduanya mengatakan yang tepat adalah Al-Tabarāni.


11- Satu lagi adalah pemilik Sunan yang masyhur iaitu Al-Imam Al-Dāraqutni (الدَّارَقُطْنِي) Ada yang menyebut Al Daruqutni, sedang ia adalah Al Daraqutni nisbah kepada tempat kelahiran beliau Dār Al-Qutn di Baghdād.


12- Tambahan juga kepada penulis beberapa Hasyiah ke atas kitab-kitab Hadis seperti Sahih Muslim dan Musnad Al Imam Ahmad, iaitu Al-Sindi (السندي)

Saya lihat tidak kurang jua yang menyebutnya Al-Sanadi. Sedang yang tepat adalah Al-Sindi.


13- Uwais Al-Qarani. Selalu kita dengar ia disebut sebagai Uwais Al-Qarni. Sedangkan kalau diikut kepada lafaz hadis, Rasulullah S.A.W bersabda :

يَأْتِي عَلَيْكُمْ أُوَيْسُ بْنُ عَامِرٍ مَعَ أَمْدَادِ أَهْلِ الْيَمَنِ مِنْ مُرَادٍ ثُمَّ مِنْ قَرَنٍ

Riwayat Muslim (2542)

Juga kata-kata Al Imam Al Nawawi :

وَأَنَّ أُوَيْسًا مَنْسُوبٌ إِلَى قَبِيلَةٍ مَعْرُوفَةٍ يُقَالُ لَهُمْ بَنُو قَرَنٍ

Sesungguhnya Uwais dinisbahkan kepada kabilah yang terkenal yang disebut sebagai Bani Qaran.

Rujuk Syarah Al Nawawi ‘Ala Muslim (8/81)


14- Al-Imām Al-Munāwi. Penulis kitab Faidh Al-Qadir.

Semasa saya belajar dahulu, saya ditegur oleh guru saya Prof. Dr. Ali Ajeen - hafizahullah - apabila membaca المناوي dengan sebutan Al-Manāwi. Lalu beliau betulkan dengan katanya : Al-Munāwi.

Ia nisbah kepada nama keluarga Al-Mun-yah (المنية) bani al-khasib (الخصيب).


15- Musaylimah (مسيلِمة) Al-Kazzāb adalah sebutan yang tepat dan tidak Musailamah seperti yang selalu didengari.

Cara untuk kita mengetahui sebutan-sebutan yang tepat ini adalah dengan merujuk kepada kitab-kitab yang menceritakan tentang biografi setiap tokoh ini, khususnya berkenaan Al-Ansāb untuk kita melihat nisbah kepada apa, atau boleh juga rujuk kepada muqaddimah oleh muhaqqiq terhadap penulis-penulis kitab, serta merujuk kepada syarahan ulama yang diyakini penguasaan bahasa arabnya melalui ceramah-ceramah mereka di FB Live, YouTube, atau pelbagai saluran lain.

والله الموفق


[Gerakan PENA Malaysia]

Comments