OLEH: Dr Idris Sulaiman
MINTA TOLONG DENGAN POKOK?
- Istianah (Meminta Pertolongan)
- Minta tolong dengan makhluk
Tular sebuah video di mana seorang ustaz berkata:
“Meminta tolong dengan makhluk itu dibolehkan asalkan kita beriktikad yang memberi ialah Allah (maka) boleh kita ‘istianah’ dengan pokok (dan) minta tolong dengan pokok.”
Tambah beliau:
“Tapi dengan syarat kamu yakin yang memberi ialah Allah, bukan pokok.”
Beliau kemudian menjelaskan bahawa meminta pertolongan dengan pokok perlulah dengan mengikut kesesuaian tabiat pokok itu dan jika seseorang itu mendatanginya dengan berkata “Wahai pokok tolonglah saya” maka ia syirik dan haram jika diyakini pokok itu seperti Allah ﷻ.
KRTIKAN
Ustaz ini jelas keliru manakala perkataannya seperti bercanggahan antara satu sama lain di mana pada mulanya beliau membolehkan ‘istianah’ dengan pokok tetapi beberapa saat kemudian melarangnya pula.
Pertamanya, perlu ditegaskan bahawa ‘istianah’ menjurus kepada makna ‘meminta pertolongan’.
Ia tidak hanya melibatkan kepercayaan malah turut melibatkan perbuatan ‘meminta’.
Maka pendekatan ustaz ini mengkategorikan perbuatan menggunakan kayu pokok untuk membina rumah sebagai ‘istianah’ paling kurangnya mengelirukan.
Keduanya, perbahasan tentang ‘istianah’ menjurus kepada meminta pertolongan dengan apa yang ada di alam ghaib dengan rasa rendah diri, bergantung dan berserah kepadanya.
Muslim diperintahkan supaya ‘istianah’ meminta pertolongan dengan Allah ﷻ semata-mata manakala ‘istianah’ dengan selainNya adalah syirik lagi kufur.
Firman Allah ﷻ:
إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ.
“Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami meminta pertolongan.”
[Al-Quran, al-Fatihah, 1: 5]
Sabda Nabi ﷺ:
إِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ.
“Jika engkau meminta pertolongan maka mintalah dengan Allah.”
[Sahih. Riwayat Ahmad]
SYIRIK ORANG ARAB JAHILIAH
Alasan diharuskan istianah meminta tolong dengan makhluk dengan syarat yakin bahawa yang memberi ialah Allah ﷻ adalah batil dan tertolak.
Bukan sahaja ia menyalahi nas-nas yang telah dikemukakan di atas malah ia mirip perbuatan orang-orang Arab jahiliah yang menyembah berhala (termasuk pokok) dengan alasan bahawa:
مَا نَعۡبُدُهُمۡ إِلَّا لِیُقَرِّبُونَاۤ إِلَى ٱللَّهِ زُلۡفَىٰۤ.
"Kami tidak menyembahnya (dengan meminta pertolongan daripadanya) melainkan supaya mereka (berhala-berhala itu) dapat mendekatkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya."
[Al-Quran, al-Zumar, 39: 3]
Sekalipun tujuan dan niat mereka ialah untuk mendekatkan diri kepada Allah ﷻ tetapi alasan dan keyakinan mereka itu tetap tidak diterima oleh Allah ﷻ lalu mereka telah diperangi oleh Rasulullah ﷺ kerana perbuatan syirik mereka itu.
HUKUM MEMINTA TOLONG DENGAN MAKHLUK
Terdapat beberapa keadaan:
1. Meminta pertolongan dengan manusia yang hidup dalam hal-hal yang mampu dilakukannya.
Jika melibatkan perkara-perkara yang harus apatah lagi yang dianjurkan maka ia dibolehkan dan disarankan manakala jika melibatkan perkara-perkara yang haram maka dilarang.
Contohnya memikul barang, membina masjid dan menjual arak.
Yang pertama harus, yang kedua digalakkan manakala yang ketiga haram.
Ini sebagaimana firman Allah ﷻ:
وَتَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡبِرِّ وَٱلتَّقۡوَىٰ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡإِثۡمِ وَٱلۡعُدۡوَٰنِ.
“Dan hendaklah kamu tolong menolong membuat kebaikan dan bertakwa dan janganlah kamu bersekongkol dalam hal-hal dosa dan penindasan.”
[Al-Quran, al-Maidah, 5: 2]
2. Meminta pertolongan dengan manusia yang hidup dalam hal-hal yang tidak mampu dilakukannya.
Ia adalah sia-sia dan tidak wajar.
Contohnya meminta pertolongan dengan orang yang lemah untuk memikul sesuatu yang berat yang tidak mampu dipikulnya.
Ia adalah perbuatan yang tidak wajar.
3. Meminta pertolongan dengan manusia yang hidup atau yang sudah mati dalam sesuatu yang ghaib yang tidak mampu dicapai.
Ia adalah haram lagi syirik memandangkan ia merupakan perbuatan yang lahir daripada insan yang meyakini bahawa pihak yang diminta daripadanya itu mempunyai kuasa dan kelebihan tertentu di alam ini walhal segala kekuasaan dan kelebihan adalah milik Allah ﷻ jua, dan manusia diperintahkan supaya memintanya secara langsung daripada Allah ﷻ tanpa sebarang perantara.
Contohnya meminta pertolongan dengan manusia lain supaya diberi syafaat, dimurahkan rezeki, dikurniakan kesihatan, keberkatan dan zuriat, dijauhkan daripada segala mudarat di samping mendapat keselamatan di akhirat.
Hanya Allah ﷻ yang layak dan berhak untuk diminta daripadaNya hal-hal yang seperti ini.
Ini kerana Allah ﷻ berfirman:
فَلَا تَدۡعُواْ مَعَ ٱللَّهِ أَحَدٗا
“Maka janganlah kamu seru dan memanggil sesiapapun di samping Allah.”
[Al-Quran, al-Jinn, 72: 18]
Firman Allah ﷻ:
وَلَا تَدۡعُ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَا لَا يَنفَعُكَ وَلَا يَضُرُّكَ.
“ Dan janganlah engkau seru selain Allah apa yang tidak dapat mendatangkan manfaat ataupun mudarat kepadamu.”
[Al-Quran, Yunus, 10: 106]
Daripada Allah jua kita memohon petunjuk.
BOLEH MINTA DOA ORANG MATI?
- Minta tolong orang mati
- Penyembahan kubur (Kuburiyyun)
Seorang Ustaz mendakwa bahawa orang mati masih lagi boleh berdoa.
Maka diharuskan meminta tolong daripada orang mati supaya dia mendoakan kebaikan bagi orang yang hidup lebih-lebih lagi sekiranya si mati terdiri daripada kalangan orang-orang soleh dan wali Allah maka doanya mustajab di sisi Allah.
Perkara ini sabit dalam hadis Nabi, menurutnya.
KRITIKAN
Kenyataan ini sangat bahaya.
Ia sama sekali tidak disyariatkan malah ditegah dan dilarang sekeras-kerasnya.
Muslim disarankan supaya mendoakan kebaikan buat saudara seagama yang sudah meninggal dunia, bukan sebaliknya.
Ini kerana segala amalan orang yang sudah mati telah terhenti dan terputus sebagaimana sabda Nabi ﷺ:
إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلَاّ مِنْ ثَلاثٍ: صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ.
“Jika anak Adam mati maka terputuslah amalannya kecuali daripada tiga perkara: Sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan atau anak soleh yang mendoakannya.”
[Sahih. Riwayat Muslim]
Malah doa orang yang hidup itulah yang bermanfaat bagi orang yang sudah mati sebagaimana ijmak para ulama.
Kerana itu disyariatkan solat jenazah supaya kaum Muslimin mendoakan si mati selepas takbir yang ketiga.
Firman Allah ﷻ:
وَٱلَّذِينَ جَآءُو مِنۢ بَعۡدِهِمۡ يَقُولُونَ رَبَّنَا ٱغۡفِرۡ لَنَا وَلِإِخۡوَٰنِنَا ٱلَّذِينَ سَبَقُونَا بِٱلۡإِيمَٰنِ.
“Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian mereka berkata: Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang telah mendahului kami dengan iman.”
[Al-Quran, al-Hasyr, 59: 10]
Di samping doa, Muslim dianjurkan beristighfar memohon keampunan dan rahmat bagi si mati.
Ini yang disarankan oleh Nabi ﷺ apabila urusan pengebumian jenazah selesai.
Othman bin Affan r.a. meriwayatkan:
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، إِذَا فَرَغَ مِنْ دَفْنِ الْمَيِّتِ وَقَفَ عَلَيْهِ، فَقَالَ: اسْتَغْفِرُوا لِأَخِيكُمْ، وَسَلُوا لَهُ بِالتَّثْبِيتِ، فَإِنَّهُ الْآنَ يُسْأَلُ.
“Nabi ﷺ sesudah selesai mengebumikan jenazah, baginda berdiri di sampingnya dan berkata: Mohonlah keampunan buat saudara kalian dan mintalah keteguhan buatnya kerana dia sekarang sedang disoal.”
[Sahih. Riwayat Abu Daud]
Malah apabila Nabi ﷺ membenarkan umat Islam menziarahi kubur, baginda ﷺ mengingatkan umatnya supaya tidak mengucapkan peraka-perakar yang dilarang.
Sabda Nabi ﷺ:
كُنْتُ نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ أَلَا فَزُورُوهَا، فَإِنَّهُ يُرِقُّ الْقَلْبَ، وَتُدْمِعُ الْعَيْنَ، وَتُذَكِّرُ الْآخِرَةَ، وَلَا تَقُولُوا هُجْرًا.
“Dahulu aku melarang kalian menziarahi kubur tetapi sekarang ziarahilah ia (kerana) sesungguhnya ia dapat melunakkan hati, menitiskan air mata dan mengingatkan tentang Hari Akhirat. (Akan tetapi) janganlah kalian berkata hal-hal yang buruk.”
[Sahih. Riwayat al-Hakim]
Menurut al-Nawawi ‘al-Hujru’ ialah perkataan-perkataan yang batil.
[al-Majmuk, 5/ 310]
Sedangkan meminta doa daripada orang mati ialah sebesar-besar kebatilan kerana ia membawa kepada kesyirikan.
Masakan tidak sedangkan ia tidak ada bezanya dengan kesyirikan yang dilakukan oleh kaum Nabi Nuh dan orang-orang Arab Jahiliah dahulu.
Patung-patung berhala milik kaum Nabi Nuh a.s. bernama Wadd, Suwaa’, Yaghuth, Ya’uuq dan Nasr asalnya merujuk kepada nama-nama orang soleh yang sudah mati yang digunakan untuk bertawassul kepada Allah ﷻ.
Demikian sebagaimana dijelaskan oleh Ibnu Abbas r.a.
[Sahih. Riwayat Bukhari, no. 4920]
Demikian orang-orang Arab Jahiliah yang mengada-adakan pelbagai bentuk penyembahan berhala syirik patung, batu, pokok, orang-orang mati dan sebagainya dengan tujuan untuk mereka bertawassul dan meminta syafaat daripadanya bagi mendekatkan diri mereka kepada Allah ﷻ.
Ini sebagaimana firman Allah ﷻ:
مَا نَعۡبُدُهُمۡ إِلَّا لِیُقَرِّبُونَاۤ إِلَى ٱللَّهِ زُلۡفَىٰۤ.
"Kami tidak menyembahnya (dengan meminta pertolongan daripadanya) melainkan supaya mereka (berhala-berhala itu) dapat mendekatkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya."
[Al-Quran, al-Zumar, 39: 3]
KESIMPULAN
Pandangan yang mengharuskan meminta tolong daripada orang mati termasuklah daripada kubur-kubur orang soleh supaya si mati mendoakan kebaikan untuk orang yang hidup jelasnya akan membuka pintu penyembahan kubur dengan dilakukan pelbagai hal-hal kesyirikan, nauzubillah.
-------------------
Peringkat ke-7 Penyembahan Kubur:
Pasang Lampu & Permaidani
-------------------
CATATAN
Sekalipun mendakwa terdapat hadis tetapi beliau tidak mengemukakannya pula.
Ini kerana beliau berbohong dan hadisnya tidak wujud sama sekali.
Daripada Allah jua kita memohon petunjuk dan keselamatan.
JAWAPAN KEPADA USTAZ ENGKU AHMAD FADZIL
- 3 Hadis Boleh Minta Tolong Orang Mati
Beberapa hari yang lalu Ustaz Engku Ahmad Fadzil mengejutkan ramai orang apabila mendakwa bahawa Muslim boleh ‘istianah’ meminta tolong dengan makhluk termasuklah dengan orang-orang yang sudah meninggal dunia.
Beliau menegaskan “Yang sabit dalam hadis Nabi ﷺ adalah dia itu boleh mendoakan. Jadi bila kita minta tolong kepada orang yang dah meninggal dunia (maka) yang kita harapkan ialah doanya. Moga-moga dia berdoa di alam roh dia orang soleh, dia orang wali dan sebagainya maka Allah perkenankan doanya (lalu) dapatlah hajat dia.”
Semalam beliau membawakan tiga hadis sebagai dalil.
JAWAPAN
Penting diingatkan bahawa fokus perbahasan ialah sejauh mana Muslim dibolehkan meminta tolong daripada orang mati dan apakah dalil hadis yang mengharuskannya.
Berikut ialah tiga hadis yang dibawa oleh beliau.
HADIS PERTAMA
حَيَاتِي خَيْرٌ لَكُمْ، وَمَوْتي خَيْرٌ لَكُمْ، تُعْرَضُ عَلَيَّ أَعْمَالُكُمْ، فَمَا كَانَ مِنْ حَسَنٍ حَمِدْتُ اللَّهَ عَلَيْهِ وَمَا كَانَ مِنْ سَيِّءٍ اسْتَغْفَرْتُ اللَّهَ لَكُمْ.
"Kehidupanku baik buat kamu dan kematianku baik buat kamu. Amalan-amalan kamu dipamerkan kepadaku lalu mana-mana amalan yang baik maka aku memuji Allah ke atasnya dan mana-mana amalan yang buru maka aku memohon keampunan Allah buat kamu.”
Hadis ini diriwayatkan oleh al-Bazzar dalam Musnadnya yang bermula dengan sabdanya “Sesungguhnya Allah mempunyai malaikat-malaikat yang berkelana (di atas muka bumi) untuk menyampaikan kepadaku ucapan salam umatku.”
Tambahan “Kehidupanku baik buat kamu...” dinilai syaz (ganjil) kerana ia datang hanya dari jalan riwayat Abdul Majid bin Abdul Aziz sedangkan hafalan beliau dikritik.
Ada ulama yang menthiqahkan beliau dan ada yang melemahkan.
Kata al-Khalili “Beliau thiqah tetapi melakukan kesalahan dalam hadis-hadis...”
Kata al-Nasaie “Beliau tidak kuat.”
Kata Ibnu Abdul Bar “Beliau meriwayatkan hadis-hadis daripada Malik dengan kesalahan-kesalahan.”
Kata Ibnu Hibban “Riwayat beliau sangat mungkar kerana beliau menterbalikkan riwayat-riwayat di samping meriwayatkan perkara-perkara yang pelik daripada perawi-perawi yang masyhur sehingga melayakkan beliau untuk ditinggalkan.”
[al-Daifah oleh al-Albani, 2/404, no. 975]
Pendek kata, hadisnya daif kerana kritikan ke atas perawinya Abdul Majid bin Abdul Aziz.
Jika sahih sekalipun, hadis ini jauh panggang dari api kerana ia tiada kaitan dengan keharusan orang hidup meminta tolong daripada orang mati kerana ia hanya menyebutkan tentang reaksi balas Nabi ﷺ terhadap amalan baik dan buruk umat baginda ﷺ.
HADIS KEDUA
إنَّ أَعْمَالَكُمْ تُعْرَضُ عَلَى أَقَارِبِكُمْ وَعَشَائِرِكُمْ مِنَ الْأَمْوَاتِ، فَإِنْ كَانَ خَيْرًا اسْتَبْشَرُوا، وَإِنْ كَانَ غَيْرَ ذَلِكَ، قَالُوا: اللهُمَّ لَا تُمِتْهُمْ، حَتَّى تَهْدِيَهُمْ كَمَا هَدَيْتَنَا.
“Sesungguhnya amalan-amalan kamu dipamerkan kepada kaum kerabat kamu dan ahli-ahli keluarga kamu yang telah meninggal dunia. Sekiranya ianya baik maka mereka akan bergembira dengannya, dan sekiranya tidak maka mereka akan berkata: Ya Allah, janganlah Engkau matikan mereka sehinggalah Engkau beri hidayah kepada mereka sebagaimana Engkau beri kami hidayah."
Hadis sahih. Riwayat Imam Ahmad.
Hadis di atas menceritakan tentang kehidupan di alam barzakh dan ia sama sekali tidak memberi maksud diharuskan meminta tolong daripada orang mati.
HADIS KETIGA
مَا مِنْ أحَدٍ يَمُرُّ بِقَبْرِ أخِيهِ المؤمن يَعْرِفُهُ فِي الدُّنْيَا فَيُسَلِّمُ عَلَيْهِ إِلَّا عَرَفَهُ وَرَدَّ عَلَيْهِ السَّلَامَ.
“Tidaklah seseorang itu melewati kubur saudara Mukminnya yang dikenalinya sewaktu di dunia lalu dia memberi salam kepadanya melainkan si mati itu akan mengenalinya dan menjawab salamnya."
Hadis ini daif.
Ia diriwayatkan oleh al-Khatib dalam Tarikh Baghdad dan yang lain.
Antara sanad riwayat-riwayatnya terdapat perawi lemah bernama Abdul Rahman bin Zaid dan Muhammad bin Qudamah al-Jauhari di samping kelemahan yang lain.
Jika sahih sekalipun, hadis ini menjelaskan bahawa orang mati boleh menjawab salam.
Tetapi ia tidak memberi apa-apa makna yang mengharuskan orang hidup meminta tolong daripada orang mati.
CELARU & KELIRU
Pemikiran Ustaz Engku celaru dan keliru sehingga tidak dapat membezakan antara nas-nas yang menceritakan tentang keadaan di alam barzakh dengan permasalahan ‘istianah’ meminta pertolongan dengan apa yang ada di alam ghaib.
Keadaan di alam barzakh tidak boleh disamakan dengan di dunia kerana apa yang pastinya dunia ialah tempat beramal manakala akhirat ialah tempat pembalasan manakala alam kubur ialah permulaan alam akhirat itu.
Mengandaikan bahawa orang mati boleh mendengar secara mutlak, suara panggilan yang dekat dan yang jauh, dia prihatin dan sedia membantu orang yang memanggil, dia berzikir, berdoa dan solat di dalam kubur jelas keliru dan salah.
Tambah lagi, dalam permasalahan yang sebegini serius yang berkaitan dengan akidah dan melibatkan permasalahan antara tauhid dan syirik, ternyata inilah tiga hadis yang paling ‘sarih’ (jelas) dan paling ‘qatie’ (kuat) yang dapat dikemukakan oleh beliau.
Apa yang pasti, ketiga-tiga hadisnya tidak kena pada tempatnya.
Ketiga-tiga hadis yang dibawakan tiada kaitan dengan keharusan meminta tolong daripada orang mati.
Ini bahana apabila didahulukan akal atas wahyu sehingga cepat membuat kesimpulan hasil daripada andaian dan cara menaakul yang salah lalu menatijahkan pemahaman yang tidak sewajarnya.
RASULULLAH ﷺ & SAHABAT
Jika Muslim dibolehkan meminta tolong daripada orang mati nescaya Rasulullah ﷺ telah memulakannya dahulu dengan meminta daripada nabi-nabi dan rasul-rasul terdahulu.
Atau paling tidaknya akan ada nas daripada baginda ﷺ menganjurkannya kepada para Sahabat.
Atau ada amalan sedemikian daripada generasi awal umat Islam, Salaf al-Soleh dan para ulama muktabar seperti Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam al-Syafie ataupun Imam Ahmad.
Jelasnya tiada.
Malahan nas-nas Al-Quran dan hadis menunjukkan sebaliknya lebih-lebih lagi dalam surah al-Fatihah yang dibaca oleh Muslim setiap hari berulang-ulang kali.
Firman Allah ﷻ:
إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ.
“Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami meminta pertolongan.”
[Al-Quran, al-Fatihah, 1: 5]
Sabda Nabi ﷺ:
إِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ.
“Jika engkau meminta pertolongan maka mintalah dengan Allah.”
[Sahih. Riwayat Ahmad]
KESIMPULAN
Muslim diperintahkan supaya berdoa, menyeru dan memanggil dengan apa yang ada di alam ghaib untuk ‘istianah’ meminta pertolongan daripada Allah ﷻ semata-mata.
Jangan berdoa dan jangan meminta di alam ghaib kepada selain Allah ﷻ kerana ia adalah syirik pembatal keislaman.
Pandangan yang mengharuskannya bukan sahaja keliru malah berbahaya kerana akan membuka pelbagai amalan khurafat dan syirik termasuklah pemujaan kubur yang benar-benar telah pun berlaku di sesetengah negara Islam pada hari ini.
Daripada Allah jua kita memohon petunjuk dan perlindungan.
YANG PENTING YAKIN ALLAH BAGI?
- Doa minta dengan orang mati
- Tauhid rububiyyah & uluhiyyah
Sebahagian berpandangan bahawa Muslim harus meminta daripada orang mati selagi mana yakin bahawa yang memberi ialah Allah ﷻ.
Menurut mereka orang mati lebih-lebih lagi orang-orang soleh dan wali Allah boleh dijadikan sebagai perantara apabila berdoa.
Ia dinamakan tawassul, menurut mereka.
Maka seseorang itu boleh menyeru nama orang yang sudah meninggal dunia meminta supaya dipanjatkan sesuatu hajat kepada Allah ﷻ lalu kerana kedudukan dan kemuliaan si mati doa itu mustajab.
Fahaman ini keliru lagi salah.
ERTI TAUHID
Hakikatnya fahaman ini timbul lantaran keliru dalam memahami erti tauhid yang sebenar di samping maksud syirik.
Pendekatan membataskan tauhid hanya kepada rububiyyah iaitu keyakinan bahawa Allah Maha Pencipta lagi Maha Pemberi tanpa tauhid uluhiyyah iaitu mengesakan Allah dalam segala amal ibadah menyumbang kepada kekeliruan ini.
Tidak cukup bagi Muslim meyakini bahawa Allah Maha Pencipta lagi Maha Pemberi semata-mata sebaliknya hendaklah ditambah dengan keyakinan serta dipraktikkan secara amalan supaya tidak berdoa dan meminta di alam ghaib kecuali dengan Allah ﷻ semata-mata.
Ini kerana doa ertinya meminta dan ia merupakan antara ibadah-ibadah yang dituntut atas Muslim malah menjadi pokok segala ibadah.
Sabda Nabi ﷺ:
الدُّعَاءُ هُوَ العِبَادَةُ.
“Doa ialah (asas segala) ibadah.”
[Sahih. Riwayat Abu Daud]
WAJIB DOA MEMINTA HANYA DENGAN ALLAH
Antara nas-nas yang mewajibkan berdoa dan meminta di alam ghaib dengan Allah ﷻ semata-mata ialah:
Firman Allah ﷻ:
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌۖ أُجِيبُ دَعۡوَةَ ٱلدَّاعِ إِذَا دَعَانِ.
“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (khabarkan): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permintaan orang yang meminta apabila dia berdoa kepadaKu.”
[Al-Quran, al-Baqarah, 2: 186]
Firman Allah ﷻ:
وَقَالَ رَبُّكُمُ ٱدۡعُونِيٓ أَسۡتَجِبۡ لَكُمۡۚ إِنَّ ٱلَّذِينَ يَسۡتَكۡبِرُونَ عَنۡ عِبَادَتِي سَيَدۡخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ.
“Dan Tuhanmu berfirman: Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permintaan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadah dan berdoa kepadaKu akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina.”
[Al-Quran, Ghafir, 40: 60]
Di samping kewajipan berdoa kepada Allah ﷻ, ayat Al-Quran di atas memberi ancaman azab api neraka buat mereka yang enggan berbuat demikian.
Al-Quran turut menjelaskan bahawa perbuatan berdoa dan meminta dengan selain Allah ﷻ adalah sia-sia lagi sesat.
Firman Allah ﷻ:
قُلۡ أَنَدۡعُواْ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَا لَا يَنفَعُنَا وَلَا يَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَىٰٓ أَعۡقَابِنَا بَعۡدَ إِذۡ هَدَىٰنَا ٱللَّهُ.
“Katakanlah: Patutkah kita berdoa dan meminta dengan selain Allah, sesuatu yang tidak dapat memberi manfaat kepada kita dan tidak pula dapat mendatangkan mudarat; dan (patutkah) kita berundur ke belakang (menjadi kafir musyrik) setelah kita diberi hidayah petunjuk oleh Allah (dengan agama Islam).”
[Al-Quran, al-An’aam, 6: 71]
FirmanNya ﷻ:
وَمَنۡ أَضَلُّ مِمَّن يَدۡعُواْ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَن لَّا يَسۡتَجِيبُ لَهُۥٓ إِلَىٰ يَوۡمِ ٱلۡقِيَٰمَةِ وَهُمۡ عَن دُعَآئِهِمۡ غَٰفِلُونَ.
“Dan tidak ada yang lebih sesat daripada orang yang berdoa meminta dengan sesuatu selain Allah yang tidak dapat menyahut atau memberikan sebarang pertolongan kepadanya sampailah ke Hari Kiamat, sedang makhluk-makhluk yang diseru itu tidak tahu menahu tentang permintaan mereka itu.”
[Al-Quran, al-Ahqaaf, 46: 5]
Ayat di atas menjelaskan tentang betapa sesat dan ruginya mereka yang berdoa dan meminta di alam ghaib dengan selain Allah ﷻ kerana pihak yang diminta daripadanya itu tidak menyedari sama sekali akan doa permintaan mereka itu.
KESIMPULAN
Muslim tidak boleh berdoa meminta dengan orang mati, jin, malaikat atau apa sahaja selain daripada Allah ﷻ.
Sebaliknya Muslim hanya meminta di alam ghaib dengan Allah ﷻ sahaja bertepatan dengan firman Allah ﷻ:
قُلۡ إِنَّمَآ أَدۡعُواْ رَبِّي وَلَآ أُشۡرِكُ بِهِۦٓ أَحَدا.
“Katakanlah: Sesungguhnya aku hanya berdoa dan meminta dengan Tuhanku semata-mata, dan aku tidak menyekutukanNya dengan sesiapapun."
[Al-Quran, al-Jinn, 72: 20]
Ini menunjukkan betapa pentingnya dihayati kedua-dua tauhid rububiyyah dan uluhiyyah manakala kegagalan berbuat demikian akan menyebabkan seseorang itu terjebak dalam hal-hal syirik, nauzubillah.
Daripada Allah jua kita memohon petunjuk dan keselamatan.
[Gerakan PENA Malaysia]
Dapatkan Himpunan Risalah Aqidah yang ditulis oleh Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab. Risalah-risalah beliau dihimpun sebagai sebuah kitab dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu (Malaysia).
Comments
Post a Comment