Al-Taghaful

 OLEH: Dr Idris Sulaiman


- Buat-buat tak endah

al-Taghaful ialah pendekatan buat-buat tak endah, tidak mempedulikan kesalahan orang lain dalam keadaan tahu dan sedar akan kesalahan itu demi menjaga kehormatan diri serta menyantuni pihak berkenaan. 

Orang yang buat-buat tak endah itu sedar akan kesalahan yang dilakukan dan dia mampu mengambil tindakan ke atas pesalah itu tetapi dia mengambil pendekatan untuk tidak mempedulikannya demi menjaga hubungan baik serta menangani keadaan dengan penuh kebijaksanaan mengikut cara yang bersesuaian. 

al-Taghaful merupakan antara sebaik-baik akhlak dan adab yang dimiliki oleh mereka yang hebat dan berakhlak mulia. 

Kata Ayyub al-Sakhtayani: 

لا يَسُودَ العَبْدُ حَتَّى يَكُونَ فِيهِ خِصْلَتَانِ: اليَأْسُ مِمَّا في أيْدِي النَّاسِ، وَالتَّغَافُل عَمَّا يَكُونَ مِنْهُمْ.

“Seseorang itu tidak akan berjaya ke hadapan melainkan sesudah dia memiliki dua sifat: Tidak berharap kepada apa yang ada di tangan manusia dan al-taghaful (tidak terlalu mempedulikan kesalahan orang lain terhadapnya).” 

[Hilyah al-Auliyaa, 3/5]

Justeru barang siapa ingin hidup tenang, gembira dan disenangi oleh orang lain hendaklah dia memiliki sifat al-taghaful ini demi menjaga persaudaraan, hubungan baik dengan orang-orang di sekeliling dan mengeratkan kasih sayang. 


[Gerakan PENA Malaysia]

Dapatkan Himpunan Risalah Aqidah yang ditulis oleh Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab. Risalah-risalah beliau dihimpun sebagai sebuah kitab dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu (Malaysia).
Boleh dapatkan  KLIK DI SINI



Comments