Jangan Mudah Koyak?

 OLEH: Dr Idris Sulaiman


Jika anda menyibukkan diri memikirkan tentang orang yang telah menyakitimu maka anda juga bersekongkol dengannya dalam menyakiti dirimu.

Abaikan sahaja.

Jangan dilayan cercaan orang-orang yang jahil.

Firman Allah ﷻ:

وَعِبَادُ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلَّذِينَ يَمۡشُونَ عَلَى ٱلۡأَرۡضِ هَوۡنٗا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ ٱلۡجَٰهِلُونَ قَالُواْ سَلَٰمٗا

“Dan para hamba Allah ialah mereka yang berjalan di atas muka bumi dengan bersopan santun, dan jika orang-orang jahil berbicara dengan mereka, mereka menjawabnya dengan perkataan yang selamat daripada perkara-perkara yang tidak diingini.”

[Al-Quran, al-Furqan, 25: 63]

Kata Ibnu Kathir:

“Ertinya jika mereka dihina oleh orang-orang jahil maka mereka tidak akan membalasnya dengan perbuatan yang serupa. Sebaliknya mereka akan mengabaikan perbuatan orang-orang jahil itu dan hanya berkata dengan perkataan-perkataan yang baik.”

Sebagaimana firman Allah ﷻ:

وَإِذَا سَمِعُواْ ٱللَّغۡوَ أَعۡرَضُواْ عَنۡهُ وَقَالُواْ لَنَآ أَعۡمَٰلُنَا وَلَكُمۡ أَعۡمَٰلُكُمۡ سَلَٰمٌ عَلَيۡكُمۡ لَا نَبۡتَغِي ٱلۡجَٰهِلِينَ

“Dan apabila mereka mendengar perkataan yang sia-sia, mereka berpaling daripadanya sambil berkata: Bagi kami amal kami dan bagi kamu amal kamu; selamat tinggallah kamu; kami tidak mahu berdamping dengan orang-orang yang jahil.”

[Al-Quran, al-Qasas, 28: 55]




CATATAN

Jangan ‘koyak’ – jangan mudah terasa dan tersinggung.


[Gerakan PENA Malaysia]

Dapatkan Himpunan Risalah Aqidah yang ditulis oleh Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab. Risalah-risalah beliau dihimpun sebagai sebuah kitab dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu (Malaysia).
Boleh dapatkan  KLIK DI SINI



Comments