Hakikat Habib Umar

 OLEH: Dr Idris Sulaiman





Ada yang berpandangan bahawa Habib Umar Muhammad Hafiz bukan calang-calang tokoh tetapi seorang ilmuwan yang sangat istimewa kerana beliau merupakan ulama pilihan Allah yang menjadi mujaddid pada zaman ini. 

Malah beliau sampai dinobatkan sebagai ‘wakil Rasulullah’ buat manusia hari ini. 
Pujian melambung diberikan kepada beliau.
Tinggal lagi adakah ia benar? 

Hakikatnya mungkin ramai tidak tahu bahawa Habib Umar sangat bermasalah dari sudut akidah dan pegangan kerana membawa banyak ajaran yang menyalahi akidah Ahli Sunah Wal Jemaah seperti mengharuskan perbuatan meminta tolong daripada guru-guru yang sudah meninggal dunia, pergi ke kubur melakukan ritual-ritual tertentu yang banyak berlaku di negara asal beliau, Yaman, menggantung potret-potret syeikh di dinding dengan tujuan mengambil berkat dan supaya dapat khusyuk dalam solat di samping banyak penyimpangan lagi. 

Malah dalam satu video beliau dikatakan telah melihat Rasulullah ﷺ hadir secara jaga (bukan dalam mimpi) dalam majlis semasa beliau sedang membaca doa di hadapan khalayak sampai mata beliau terbeliak. 

Cuma peliknya dalam kejadian itu hanya beliau seorang yang dapat melihat Rasulullah walhal ramai orang lain yang turut berada dalam majlis itu.  
Pegangan beliau jelas boleh merosakkan akidah. 

[Gerakan PENA Malaysia]
Dapatkan Himpunan Risalah Aqidah yang ditulis oleh Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab. Risalah-risalah beliau dihimpun sebagai sebuah kitab dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu (Malaysia).
Boleh dapatkan  KLIK DI SINI


Comments