Muzik Disemat, Al-Quran Dipinggirkan

 OLEH: Dr Idris Sulaiman


Ternyata sebahagian umat Muhammad ﷺ memilih untuk meminggirkan Al-Quran.

Firman Allah ﷻ:

وَقَالَ ٱلرَّسُولُ يَٰرَبِّ إِنَّ قَوۡمِي ٱتَّخَذُواْ هَٰذَا ٱلۡقُرۡءَانَ مَهۡجُورٗا

“Dan berkatalah Rasul: Wahai Tuhanku, sesungguhnya kaumku telah menjadikan Al-Quran ini sesuatu yang ditinggalkan, tidak dipakai."

[Al-Quran, al-Furqan, 25:30]

Menurut Ibnu Kathir, termasuk dalam erti meminggirkan Al-Quran ialah tidak mempelajarinya, tidak menghafalnya, tidak beriman dengannya, tidak membenarkan isi kandungannya, tidak menghayatinya, tidak beramal dengannya dengan melaksanakan suruhannya dan meninggalkan larangannya.

Meminggirkan Al-Quran turut merangkumi perbuatan berpaling kepada selainnya seperti nyanyian, syair dan kata-kata manusia, tegas beliau.

Saya katakan, demikian halnya dengan mereka yang asyik mendengar muzik dan jarang-jarang mengambil masa untuk membaca dan menghayati Al-Quran, mereka telah meminggirkan Al-Quran.

Sedangkan sedar atau tidak, muzik adalah seruling syaitan yang digunakannya untuk terus menjauhkan manusia daripada agama Allah ﷻ.

Sebagaimana firman Allah ﷻ:

وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَشۡتَرِي لَهۡوَ ٱلۡحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ ٱللَّهِ

“Dan ada di antara manusia yang memilih serta membelanjakan hartanya untuk perkara-perkara hiburan yang melalaikan; yang menyesatkan daripada agama Allah.”

[Al-Quran, Luqman, 31:6]

Menurut al-Hasan al-Basri dalam Tafsir Ibnu Kathir, ayat di atas merujuk kepada nyanyian muzik.

Justeru bacalah Al-Quran dan dengarlah ia untuk terus mendekatkan diri kepada Allah ﷻ sedangkan natijah mendengar muzik pula adalah sebaliknya, ia menjauhkan manusia daripada Allah ﷻ dan mendekatkannya kepada syaitan.

Tinggalkan muzik dan orang-orang yang mengharuskannya.


[Gerakan PENA Malaysia]
Dapatkan Himpunan Risalah Aqidah yang ditulis oleh Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab. Risalah-risalah beliau dihimpun sebagai sebuah kitab dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu (Malaysia).
Boleh dapatkan  KLIK DI SINI

Comments