Menjauhi Fitnah Akhir Zaman

 OLEH: Dr Idris Sulaiman


Fitnah dengan erti cubaan dan ujian serta keburukan dan bencana.

Sabda Nabi ﷺ:

سَتَكُونُ ‌فِتَنٌ، ‌الْقَاعِدُ فِيهَا خَيْرٌ مِنَ الْقَائِمِ، وَالْقَائِمُ فِيهَا خَيْرٌ مِنَ الْمَاشِي، وَالْمَاشِي فِيهَا خَيْرٌ مِنَ السَّاعِي، مَنْ تَشَرَّفَ لَهَا تَسْتَشْرِفْهُ، فَمَنْ وَجَدَ فِيهَا مَلْجَأً أَوْ مَعَاذًا فَلْيَعُذْ بِهِ.

“Akan berlaku fitnah, orang yang duduk lebih baik daripada yang berdiri, orang yang berdiri lebih baik daripada yang berjalan, dan orang yang berjalan lebih baik daripada yang berlari. Barang siapa mencari fitnah maka dia akan dia akan terkena pahitnya sedangkan barang siapa mendapati tempat berlindung maka hendaklah dia berlindung dengannya.”

[Sahih. Riwayat Bukhari dan Muslim]

Penjelasan Nabi ﷺ tentang banyaknya cubaan dan ujian yang akan timbul di akhir zaman, peperangan dan pertelingkahan antara banyak pihak yang bertelagah sehingga dalam kabus persengketaan itu Muslim boleh jadi keliru akan mana yang benar dan mana yang salah, siapa yang jujur dan siapa yang berbohong.

Justeru akhirnya tiada jalan bagi Muslim kecuali menyelamatkan dirinya dan ahli keluarganya dengan tidak melibatkan dirinya dalam kancah huru-hara itu dan tidak menjerumuskan dirinya dalam hal-hal samar-samar yang tidak diketahui hujung pangkalnya.

Semoga Allah ﷻ selamatkan kita daripada cubaan dan ujian fitnah akhir zaman yang zahir dan yang tersembunyi.

---------------------------------------

Ulama membezakan antara Jihad Offensive dengan Jihad Defensive.

Jihad Offensive disyaratkan persediaan dan kelengkapan manakala jumlah tentera musuh perlu jangan sampai lebih daripada dua kali ganda.

Al-Quran, 8:65

Jihad Defensive pula tiada syarat-syarat sedemikian dan memadai dengan apa yang ada.

Perang Badar, Uhud, Ahzab semuanya Defensive.

Justeru wujud jurang besar antara jumlah tentera Muslimin dengan kuffar dalam perang-perang tersebut.

Barakallahufikum


[Gerakan PENA Malaysia]
Dapatkan Himpunan Risalah Aqidah yang ditulis oleh Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab. Risalah-risalah beliau dihimpun sebagai sebuah kitab dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu (Malaysia).
Boleh dapatkan  KLIK DI SINI

Comments