Azam Tahun Baharu Bukan Budaya Islam

 OLEH: Dr Idris Sulaiman


‘Azam tahun baharu’ sinonim bila tiba awal tahun baharu Masihi.

Sedar atau tidak budaya ini kembali ke zaman pagan Babylon lebih 4000 tahun dahulu.

https://www.abc.net.au/.../new-year-resolutions.../103271974

Maka penting ditegaskan bahawa ‘azam tahun baharu’ bukan budaya Islam dan lebih penting lagi ia sebenarnya bertentangan dengan ajaran Islam.

Berbeza dengan mereka yang berazam pada awal tahun dengan cita-cita dan angan-angan, Islam menekankan budaya bersegera dalam tindakan dan tidak bertangguh-tangguh.

Justeru Muslim tidak hanya bercita-cita dan berniat tetapi disuruh supaya berlumba-lumba dalam mendapatkan kebaikan sebagaimana firman Allah ﷻ:

فَٱسۡتَبِقُواْ ٱلۡخَيۡرَٰتِ

“Oleh itu berlumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan.”

[Al-Quran, al-Baqarah, 2:148]


Malah jika sudah berazam maka hendaklah terus dilaksanakan dengan berserah kepada Allah ﷻ dengan penuh yakin, tanpa teragak-agak atau tertangguh-tangguh sebagaimana firmanNya ﷻ:

فَإِذَا عَزَمۡتَ فَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِ

“Kemudian apabila engkau telah berazam maka bertawakallah kepada Allah.”

[Al-Quran, Aali Imran, 3:159]

Dalam hadis, Nabi ﷺ bersabda:

كُنْ فِي الدُّنيَا كَأَنَّكَ غَرِيْبٌ أَوْ عَابِرُ سَبِيلٍ.

“Jadilah engkau di dunia seperti orang yang asing atau orang yang bermusafir.”

[Hadis sahih. Riwayat Bukhari]

Apa yang disarankan dalam hadis di atas hanya dapat dicapai dengan banyak mengingati kematian, mengurangkan cita-cita dan angan-angan di samping senantiasa bersiap untuk ke negeri akhirat dengan amalan-amalan soleh.

Nabi ﷺ menceritakan keadaan dunia serta tempoh masanya yang singkat dalam sabdanya ﷺ:

مَا ‌لِي ‌وَلِلدُّنْيَا، مَا أَنَا فِي الدُّنْيَا إِلَّا كَرَاكِبٍ اسْتَظَلَّ تَحْتَ شَجَرَةٍ ثُمَّ رَاحَ وَتَرَكَهَا.

“Aku tidak berkehendak kepada dunia. Tiadalah aku di dunia kecuali seperti orang musafir yang singgah berteduh di bawah sebuah pokok lalu dia meninggalkan pokok itu dan meneruskan perjalanannya.”

[Sahih. Riwayat Tirmizi, no. 2377]

Dalam athar, Ibnu Omar berkata:

إِذَا أَمْسَيْتَ فَلا تَنْتَظِرِ الصَّبَاحَ، وَإِذَا أَصْبَحتَ فَلا تَنْتَظِرِ الـمَسَاءَ. وَخُذْ مِن صِحَّتِكَ لِمَرَضِكَ، وَمِنْ حَيَاتِكَ لـمَوْتِكَ.

“Jika tiba waktu petang maka janganlah engkau tunggu waktu pagi, dan jika tiba waktu pagi maka janganlah engkau tunggu waktu petang. Manfaatkanlah masa sihatmu sebelum tiba masa sakitmu, dan masa hidupmu sebelum tiba kematianmu.”

[Hadis sahih. Riwayat Bukhari]

Adapun mereka yang berazam pada awal tahun, kebanyakan azam itu hanya kekal angan-angan kerana sikap berlengah-lengah (procrastinate), aral atau ajal yang mendatang terlebih dahulu.

Daripada Allah jua kita memohon petunjuk.



[Gerakan PENA Malaysia]
Dapatkan Himpunan Risalah Aqidah yang ditulis oleh Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab. Risalah-risalah beliau dihimpun sebagai sebuah kitab dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu (Malaysia).
Boleh dapatkan  KLIK DI SINI


Comments